Автор: Світлана Філоненко
А до чого тут рахівниця? – запитаєте ви, адже це анахронізм!
Рахівниця – стародавній найпростіший обчислювальний апарат, який представляє собою рахункові кільця, нанизані на тонкі спиці. Обрамлені єдиною рамкою, вся система чисел – одиниці, десятки, сотні і т.д.
Справа в тому, що ментальна арифметика – це методика розвитку інтелектуальних здібностей дитини за допомогою обчислень на спеціальних рахунках «соробан», які іноді називають «абакус». Абак (грец. αβαξ, лат. abacus — дошка) — вид рахівниці у стародавній Греції та Римі, а також до XIX століття у Західній Європі.
Сучасний абакус має прямокутну раму, яка містить 23-31 спицю, на кожній з яких нанизано по 5 кісточок, розділених поперечною перекладиною. Над нею знаходиться одна кісточка, яка позначає «п’ятірку», а під нею — 4 кісточки, що позначають одиниці.
На початку занять з ментальної арифметики основна частина навчання полягає в інтенсивній роботі з рахівницею абакус (соробан).
На всіх стадіях дитина використовує обидві руки для операцій з кісточками рахівниці, стимулюючи роботу обох півкуль головного мозку.
Діти вчаться рахувати подумки по 4-х видах основних математичних операцій, якими є додавання, віднімання, множення і ділення.
Роблячи дії з числами в розумі, діти уявляють собі абакус і за секунди складають, віднімають, множать і ділять будь-які числа – хоч тризначні, хоч шестизначні. Коли діти тільки вчаться всім цим діям, то рахують безпосередньо на соробані, перебираючи пальцями кісточки. Потім вони поступово переходять із соробана на «ментальну карту» – картинку, яка зображує їх. На цьому етапі навчання вони перестають використовувати абакус і починають уявляти в розумі, як вони пересувають кісточки на абакусі. Потім діти вже не користуються і ментальною картою, починаючи повністю візуалізувати соробан.
Ментальна арифметика добре розвиває уяву, творчий потенціал дитини, її мислення, пам’ять, дрібну моторику, уважність, посидючість. Заняття спрямовані на те, щоб у дитини одночасно розвивалися обидві півкулі, що дуже важливо, адже традиційна підготовка дитини до школи, зазвичай, розвиває тільки лыву півкулю мозку.
Ліва півкуля має тісні зв’язки з мовою, абстрактним і логічним мисленням. Права півкуля має справу з об’єктом мислення: зображенням, формою, творчим мисленням та інтуїцією. Більшість людей вважає, що функції лівої півкулі переважають над функціями правої, а фізіологи і психологи говорять, що потенціал правої півкулі повинен використовуватися більше. Однак ідеальним є рівноцінне використання обох півкуль.
Заняття найкраще розпочинати з дітьми від 5 років, але слід пам’ятати, що заняття будуть ефективними лише тоді, якщо проходитимуть в ігровій формі.
Спеціалізовані школи беруть в групи дітей від 5 до 14 років. У цьому віці дитина легко освоює методику. Дорослій людині навчитися ментальному рахунку набагато складніше.
Батьківщиною цієї методики вважається Японія, однак вона поширена в багатьох країнах світу, а тепер і в Україні.