Всі ви, напевно, чули вислів «хитрий маркетинговий хід». Але що воно означає стосовно супермаркетів та інших великих магазинів, в які ми ходимо практично щодня? Супермаркети й мережеві магазини дійсно навчилися контролювати дії своїх споживачів. Як? Зараз дізнаєтеся…
#1 Вони змушують нас асоціювати червоний колір зі знижками
Найчастіше супермаркети вже зовні завішані рекламою, на якій можна побачити виділені кольором знижки. У нашій свідомості червоний цінник вже давно асоціюється зі зниженням ціни.
Однак варто бути уважним: не завжди такі кольорові цінники означають більш вигідні покупки. Ціна може бути знижена незначно або навіть часом взагалі залишатися незмінною. Але при цьому споживач все одно налаштований купити товари з такими цінниками через асоціації.
#2 Вони роблять візки занадто великими
Торгові візки були винайдені в 1938 році. При цьому площа звичайного візка за останні 40 років збільшилася вдвічі. І майже завжди вони набагато більші, ніж «споживчий кошик» середньостатистичної сім’ї. Якщо ми веземо напівпорожній візок, то часто на рівні підсвідомості виникає бажання його заповнити. У підсумку ми купуємо більше товарів, ніж потрібно.
Тому, якщо ви ненадовго хочете забігти в магазин, краще візьміть кошик. Таким чином ви вб’єте двох зайців: заощадите гроші, а сумка з покупками буде легшою.
#3 Фрукти й овочі зазвичай знаходяться на вході в магазин
Дослідники протестували характер покупців. З’ясувалося, що досить дати людині можливість спочатку зробити те, що, на її думку, «добре», щоб потім вона сама почала активно виходити за власні межі.
Саме тому власники супермаркетів розкладають корисні фрукти й овочі одразу біля входу: чим більше грошей покупець витратить на корисні продукти, тим більше він накупить шкідливих продуктів типу пива і чіпсів.
#4 Вони ховають молочні продукти в глибині магазину
Фахівці з продажу використовують масу прийомів, щоб змусити нас купити більше. Роки досліджень виробили виверти, які використовуються повсюдно, і про які ми навіть не здогадуємося.
Щоб проілюструвати більш наочно, подумаймо, чому молоко — продукт, на який є великий попит, — завжди знаходиться в найвіддаленішому місці супермаркету? І справа не в тому, що саме там знаходяться холодильники, а в тому, що від нас хочуть, щоб в пошуках завжди потрібного молока ми спочатку пройшли повз інші продукти.
#5 Вони створюють ілюзію того, що їх фрукти та овочі свіжі
У більшості супермаркетів овочі та фрукти в овочевому відділі вимиті й начищені до блиску. Більше того, часто вони скроплені водою, попри те, що так вони будуть гнити швидше. Чому? Та тому, що люди люблять все свіже, а в мозку це пов’язано з блискучою, вологою поверхнею.
Крім того, в супермаркетах спеціально використовуються певні речовини для підтримання апетитного вигляду й кольору свіжих фруктів та овочів. За фактом «свіжі» фрукти та овочі, які ми купуємо в супермаркеті, могли місяць до цього перебувати на складі.
#6 Вони намагаються привернути нашу увагу квітами
Як тільки ми заходимо в супермаркет, наші почуття тішить запах квітів і барвистих плодів в овочевому відділі. Це автоматично провокує виділення гормону задоволення дофаміну, і ми перебуваємо в приємному передчутті шопінгу.
Звідси до покупки навіть не крок, а півкроку. Порада. Нюхайте і насолоджуйтеся, але пам’ятайте про те, що вам насправді потрібно купити. Витягніть свій список покупок і ще раз уважно перечитайте.
#7 Вони змушують нас відчути голод
У багатьох супермаркетах кондитерські вироби знаходяться біля входу. Запах свіжої випічки активує слинні залози, і ми хочемо відразу ж купити цю смакоту. Крім того, деякі магазини встановлюють невеликі прилавки, пропонуючи покупцям продегустувати той чи інший продукт.
Завжди дивує та кількість людей, які купують товар тільки тому, що відчувають себе зобов’язаними або голодними. Пам’ятайте, ви нічим нікому не зобов’язані, а щоб уникнути «голодної» покупки, краще перекусіть перед походом в магазин.
#8 Вони змушують нас ходити всюди
Такі необхідні продукти, як хліб, молоко і яйця, розкидані по всьому магазину, щоб ми походили за ними довше, по дорозі роблячи спонтанні необдумані покупки. Ми впевнені, що самі вибираємо свій маршрут по супермаркету.
Насправді ж маркетологи все продумали, щоб на шляху до заповітної мети нам зустрілося побільше спокус. Тому полиці з молочними продуктами ніколи не розташовуються біля входу, інакше ми могли б впоратися занадто швидко й піти без двох десятків «потрібних» дрібниць.
#9 Вони змушують нас думати, що ми йдемо швидко, коли насправді це не так
Вони викладають підлогу дрібною плиткою в більш дорогих відділах, щоб наш візок голосніше торохтів. Так ми думаємо, що йдемо швидше, тому підсвідомо сповільнюємо хід і проводимо більше часу в дорогому відділі.
#10 Вони виробили формулу «лівий-правий»
Більшість супермаркетів працює по так званому закону правої руки, коли рух відвідувачів організовано проти годинникової стрілки. У цьому випадку покупець, просуваючись по магазину, весь час повертає ліворуч, а його погляд найчастіше падає на середину правої від нього стіни.
Саме в цьому місці розташовуються так звані «золоті полиці», а на них — або найдорожчі товари, які продукти з терміном придатності, що збігає.
#11 Вони заплутують нас складними цінами
Ми всі знаємо цей старий трюк: 0,99 завжди здається набагато менше, ніж 1,0. Підсвідомо копійка виростає до гігантських розмірів економії, і рука тягнеться за жаданою «халявою». Так само працюють і жирно перекреслені старі ціни, написані найчастіше більш дрібним шрифтом, і виділені нові.
Наш мозок обробляє цю інформацію як картинку, а не як арифметичну задачу. І в підсумку ми беремо непотрібну нам річ, щоб «зекономити».
Порада. Вважайте! Не лінуйтеся віднімати нову ціну зі старої. Іноді результат вас вразить своєю незначністю.
#12 Вони використовують наших дітей
Фотоефекти, або як фотографи нас обманюють
Мабуть, це неминуче. Кожному з батьків доведеться пройти якийсь обряд посвячення: сходити в магазин з дитиною і витримати всі її примхи, прохання про покупку шоколадок, нових пластівців, цукерочок…
І добре, якщо справа обійдеться тільки сльозами, бо ж не виключені й справжні істерики з валянням по підлозі й дикими криками. Так, дітям нелегко даються походи повз барвисті вітрини.
#13 Вони спонукають нас купити товар, у якого закінчується термін придатності
Найсвіжіший товар ховається в глибині полиці, а спочатку виставляється той, в якого закінчується термін придатності, щоб його якомога швидше придбали.
Тому, якщо вам потрібні найсвіжіші продукти — не полінуйтесь простягнути руку глибше й дістати ті, що знаходяться під стінкою.
#14 Вони пропонують свої пари товарів
Все любить пару. Так і в супермаркеті. Так звані супутні товари завжди ставлять поруч з основними.
Поруч з пивом — чіпси або пакетики з сушеної рибкою, поруч з печивом — соки або газовані напої, поруч з сорочками — краватки і т.д. Все для того, щоб ми купили більше.
#15 Вони продають м’ясо й рибу на тлі білих стін
М’ясо та риба найчастіше продаються на білому тлі, щоб виглядати свіжішими. А такі візуальні трюки, як дерев’яні полиці й приємне освітлення, змушують людей витрачати більше.
#16 Вони закликають до нашої жадібності
Здається, що потік промоутерських акцій просто невичерпний. Купи один шампунь і другий отримай в подарунок. Однак перед тим, як купувати шампунь, подумайте: чи дійсно він вам необхідний або буде припадати пилом протягом кількох місяців?
Купуючи два товари за меншою ціною, ми мало що виграємо, а от супермаркет збільшує оборот продажів. Крім того, за зниженими цінами часто продають залежаний або прострочений товар.
#17 Вони фарбують стіни в теплі тони, щоб ми затрималися в магазині довше
Теплі кольори привертають і змушують споглядати. Дослідження показали, що люди дуже довго вибирають, який фруктовий сік купити, тому ці ряди фарбують в червоний колір.
#18 Вони ставлять музику, щоб ми більше витрачали
Музика також грає не останню роль в спробі розкрутити нас на покупки. Наступного разу, коли опинитеся в торговому центрі, закрийте очі й прислухайтеся. Ви напевно почуєте мелодійну музику, яка також є частиною стратегії. Під таку музику ми підсвідомо уповільнюємо крок, зупиняємося і розглядаємо товар.
Супермаркети крутять легкі хіти, поліпшують настрій, для того, щоб спонукати нас зробити імпульсивну покупку, якої не було у нашому списку.
#19 Вони розставляють полиці з дрібничками біля каси, щоб ми робили спонтанні покупки
Біля каси можна помітити ще більше товару, який відноситься до так званої категорії спонтанних покупок. Батончики, дешеві журнали, жуйки, м’ятні цукерки й газована вода… Останній шанс супермаркету змусити нас витратити гроші. Зазвичай біля каси стоять полиці з шоколадками, які ми, швидше за все, візьмемо як нагороду за довгий шопінг.
Розглядати й вибирати подібні товари ми будемо в будь-якому випадку — адже потрібно якось згаяти час в черзі. А на тлі «великих» покупок купівля жуйки або батончика «на доріжку» за «півкопійки» просто не сприйметься нами серйозно.
#20 Вони прив’язують нас до себе за допомогою дисконту
Створення реклами, або як нас дурять рекламісти
Ну, а розплачуючись на касі, ми звично дістанемо дисконтну картку. Невелика знижка міцно прив’яже нас до цього супермаркету. А постійний клієнт — це золота жила. Адже ми залишимо тут наступного разу ще більше грошей.
Джерело: Сlicow