Лк 10, 38-42 Ісус увійшов в одне село. Там якась жінка, Марта на ім’я, прийняла Його в хату. Була ж у неї сестра, що звалася Марія; ця, сівши в ногах Господа, слухала Його слова. Марта ж клопоталась усякою прислугою. Наблизившись, каже: «Господи, чи Тобі байдуже, що сестра моя лишила мене саму служити? Скажи їй, щоб мені допомогла». Озвавсь Господь до неї і промовив: «Марто, Марто, ти побиваєшся і клопочешся про багато, одного ж потрібно. Марія вибрала кращу частку, що не відніметься від неї».
Перша частина Євангелія повна дієслів, які поперемінно ілюструють, що роблять сестри: Марта прийняла Ісуса, Марія слухала, Марта клопоталась.
В побутовому християнському сприйнятті є певне осудження Марти, яка клопоталась і яка відповідно до слів Ісуса вибрала “гіршу” частину?
Однак, якби не Марта Ісус не увійшов би в їхній дім, а Марія не мала би можливості слухати Ісуса. Марта зініціювала і підготувала цю зустріч.
Щодо її клопотів, які також дещо негативно сприймаються, то можемо уявити день Ісуса, який мав довгий час подорожі, спеки, проповідей та зустрічей з людьми. Гостинність та турбота Марти були великим благом, які можливо дозволили Йому почуватися вільно, розслабено і підтримувати розмову з Марією. Треба згадати про гостинність, як про Божу заповідь. Пам’ятаємо трьох мужів, які прийшли до Авраама в діброві Мамре. Авраам відклав усі свої справи і турбувався, щоби незнайомці отримали їжу і відпочинок. Пам’ятаємо також бенкет, де господаря дому Ісус назвав Симоном і дорікнув тому, що він навіть не дав гостю води на ноги.
Марта проявляла любов до Ісуса своїм “клопотанням” і давала можливість Марії проявити свою любов, яка виражалася в уважному слуханні. Стоп, але саме тут є проблема: «Господи, чи Тобі байдуже, що сестра моя лишила мене саму служити? Скажи їй, щоб мені допомогла».
Марта служила Господу, але і дорікала Йому. Погляньте як вона формулює свою претензію. Вона скерована на Ісуса. Марта звинувачує Вчителя в тому, що Йому байдуже.
У Марти не лише конфлікт з Марією, але і конфлікт з Богом. Не можемо з цього спостереження вивести узагальнення, що будь-який конфлікт з людиною направлений і проти Бога, але в ряді випадків це твердження є справедливим.
Окрім претензії до Ісуса в словах Марти заховалася також спроба маніпулювати Марією через Ісуса: “Скажи їй, щоби мені допомогла”. Якщо тобі важко, то звернися до сестри напряму просто і без претензій: “Допоможи”.
Марта ж обурюється Ісусовою бездіяльністю, пробує маніпулювати і Ним, і сестрою. В результаті, незважаючи на гостинність, близькість з Христом, в цьому домі помирає Лазар.
Ми можемо запрошувати Ісуса, наче любити Його, але й мати конфлікт в сім’ї та проти Бога. Тоді в наших родинах помирає “Лазар”, в перекладі його ім’я означає “Бог допомагає”. В цей момент виникає більше обурення і нерозуміння: “Боже ми ж для тебе…, ми ж служили Тобі, чому над нами немає Твого благословення, Твоєї допомоги”.
Конфлікт, обурення, образа, маніпуляція в коктейлі зі служінням, гостинністю, виконанням закону – і в домі з часом з’являється небіжчик.