Психологи впевнені: нам потрібно повернутися до рукописного тексту. Адже саме він робить нас розумнішими і допомагає вчитися.
Ви пишете від руки чи робите замітки в смартфоні? Другий спосіб, очевидно, зручніший. Записати щось в електронному вигляді можна швидко і точно. Крім того, таку записку легко відіслати на інший пристрій, відправити друзям, роздрукувати… Але психологи впевнені: нам потрібно повернутися до рукописного тексту. Адже саме він робить нас розумнішими і допомагає вчитися.
Друкуємо ми швидко, пишемо — повільно.
Дивно, але саме тому вам необхідно вручну писати конспекти і робити нотатки під час навчання.
Психологи Пем А. Мюллер (Pam A. Mueller) з Прінстонського університету і Деніел М. Оппенхаймер (Daniel M. Oppenheimer) з Університету Каліфорнії провели дивовижне дослідження, в ході якого з’ясували: ноутбук — це найгірший інструмент для ведення конспектів і заміток під час лекцій.
Давніші дослідження показали те, що вести конспект на ноутбуці незручно, тому що можна часто відволікатися — на ігри, інтернет або сторонні програми. Але виявилося, що перевага рукописного конспектування полягає в іншому: коли ви пишете, ви уповільнює швидкість сприйняття нової інформації.
Коли процес конспектування стає повільним, ви запам’ятовуєте більше.
Ось як це працює. Якщо людина вміє швидко і якісно друкувати, вона буде здатна записати лекцію на слух майже слово в слово. Але стенографувати — не означає вчитися, цей процес не вимагає аналітичного, критичного мислення. Поки ви друкуєте слова за лектором, мозок не втягується в процес вивчення матеріалу.
Іншими словами, ваш мозок не отримує сигнал: “Ця інформація дуже важлива”. Тому, як тільки ви закриєте документ, ваш розум зітре все почуте заради подальшої ефективної роботи.
Але якщо ви пишете конспект від руки, ви фізично не зможете записати все, що говорить лектор.
Замість цього ви будете шукати найважливіше, розставляти акценти, структурувати інформацію в процесі. Дуже складно записати те, що ви не зрозуміли, і такі місця стануть очевидними білими плямами в вашому конспекті, до яких потрібно буде повернутися, щоб розібратися в новому матеріалі.
Рукописні конспекти вимагають активної роботи мозку, а отже, ви запам’ятаєте практично все, що запишете. Чим більше ви намагаєтеся щось зрозуміти, тим сильніше сигналізуєте мозку: “Це важливо! Мені потрібна ця інформація!”.
Мюллер і Оппенхаймер дійшли до висновку: замість того, щоб займатися стенографією, студентам потрібно обробляти інформацію, переказуючи її власними словами і записуючи в вигляді конспекту. Це критично необхідно для навчання.
Перевага рукописних заміток, хоч вони і зникають з нашого повсякденного життя, була описано багатьма психологами. Вони стверджують: коли ми пишемо вручну, ми задіюємо ті частки мозку, які відповідають за формування спогадів. Навіть діти стають більш креативними, якщо записують свої ідеї на аркуші паперу.
Французький психолог Станіслас Деен (Stanislas Dehaene) стверджує, що нам всім потрібно відійти від клавіатури, тому що, коли ми пишемо, активується унікальний нейронний ланцюг в нашому мозку.
Вчені раніше не знали про ці процеси, але тепер впевнені: рукописний текст стимулює наш розум і робить процес навчання легшим.