Мт 8, 5-17 Коли Ісус увійшов у Капернаум, приступив до Нього сотник, благаючи Його словами: «Господи, слуга мій лежить дома розслаблений і мучиться тяжко». Ісус каже до нього: «Я прийду й оздоровлю його». Тоді сотник у відповідь мовив: «Господи, я недостойний, щоб Ти ввійшов під мою покрівлю, але скажи лише слово і слуга мій видужає. Бо і я теж підвладний чоловік, маю вояків під собою, і кажу цьому: „Іди”, – і йде, а тому: „Ходи”, – і приходить; і слузі моєму: „Зроби це”, – і він робить». Почувши це Ісус, здивувався і сказав тим, що за Ним ішли: «Істинно кажу вам: Ні в кого в Ізраїлі Я не знайшов такої віри. Кажу вам, що багато прийде зо сходу й заходу, і засядуть з Авраамом, Ісааком та Яковом у Царстві Небеснім, а сини царства будуть викинуті геть у темряву кромішню, де буде плач і скрегіт зубів». І сказав Ісус сотникові: «Йди, хай тобі станеться за твоєю вірою!» І видужав слуга тієї ж години. А як Ісус прийшов до Петра в хату, то побачив його тещу, що лежала в гарячці. Він доторкнувсь до її руки, і полишила її гарячка; а вона встала й услугувала Йому. І як настав вечір, принесли до Нього багато біснуватих, і Він словом вигнав духів і зцілив усіх недужих, щоб збулося сказане пророком Ісаєю: «Він узяв наші недуги й поніс наші хвороби».
1.
Капернаум перекладається як “селище Наума”. Ім’я Наум означає “утішитель”, тобто Ісус потрапив до Себе додому, бо Він є Утішителем.
Але Утішителем також є і Святий Дух. Коли ми є у Святому Дусі, тоді Ісус потішає нас і зцілює.
2.
В Капернаумі є місце і для таких неочевидних персонажів, як сотник Римської імперії, по статусу – ворог євреїв, теща Петра, яка смикала майбутнім апостолом, численні недужі і біснуваті.
Буду говорити мовою сучасних ідеологій. В Ісусі немає жодної євгеніки – допомагати тільки повносправним, ксенофобії та радикального націоналізму – Він робить добро Римському командиру, сексизму – зцілює жінку.
3.
Ісус про Себе говорив, що Він є пастирем Добрим, і якщо одна зі ста овець загубиться, Він піде її шукати. Римський сотник також мав у своєму розпорядженні сотню, і один захворів, він залишив решту, і пішов шукати Равві з Назарету. Тобто сотник діяв в поставі Ісуса. Чи не тому вояк отримав допомогу? Як часто ми діємо і просимо у Бога в поставі Христа?
4.
Ісус може зцілити одним словом, але Він готовий потрудитися, витратити свій час і прийти до дому сотника фізично і у фізичній близькості зі слугою зцілити його. Необмежений Бог постійно входить в наше обмежене мислення, пропонує нам варіанти співпраці, які ми можемо прийняти, вмістити. Нерідко такі чи інші способи християнської євангелізації сприймається, як нав’язування. Ми звинувачуємо ЗМІ, що неправильно нас трактують. Але чи робимо ми зусилля, щоби говорити такою мовою, якою наші співрозмовники готові прийняти? Ні, ми воліємо цитувати Писання на камеру, церковним “сленгом” пояснювати секуляризованому суспільству наші цінності.
Давайте придивимося до дидактики Ісуса і спробуємо Його наслідувати. Для цього потрібні: мислення, а не готові шаблони, пристосування свого мовного апарату до кожного окремого співрозмовника, а не готові шаблони, і емпатія, яка в тому числі виражається бажанням пояснити людині необхідну для неї інформацію, зрозумілою їй мовою.