Перше, на що слід звернути увагу: інтернет не в змозі замінити живе спілкування. Психологи впевнені, що люди потребують уваги у складні часи більше, ніж зазвичай. А популяризація соціальних мереж і спілкування за допомогою інтернету не зближують людей, а навпаки віддаляють одне від одного і ізолюють. Тому близька людина у кризовій ситуації потребує вашої присутності і навіть сотня повідомлень цього не замінить.
І так, якщо ви знаходитесь поряд, то допомогти буде значно простіше. Для цього потрібно бути обачним і дотримуватись не складних рекомендацій:
1. Допоможіть людині виговоритись. Що б людина не відчувала і не думала, не заспокоюйте її, а навпаки, вислухайте і витримайте усе, що вона казатиме і як реагуватиме на свої емоції. Дайте людині вивільнити свої почуття, бо поки вона їх стримуватиме — їх не ставатиме менше.
2. Запропонуйте допомогу. Людина, яка знаходиться у кризовій ситуації, думає, що все втрачено і втрачає віру у себе. В неї елементарно опускаються руки до звичайних повсякденних завдань. Запропонуйте свою допомогу у вирішенні її проблеми, а якщо це не можливо — то хоча б допоможіть із повсякденними справами, наприклад, приготуйте для неї обід. Навіть цей маленький жест покаже, що вона в біді не одна.
3. Вислуховуйте. Навіть якщо людина повертається до розмови про свої проблеми уже вшосте за день. Їй треба виговоритись, аби напруга спала. Ви навпаки маєте хвилюватись, якщо вона не говорить з вами і не ділиться такому становищі. Це значить, що людина все тримає в собі і бореться з цим наодинці.
4. Відвертайте увагу. Не одразу, я через певний час, спробуйте ненадовго відвернути увагу людини від проблеми. Не робіть це грубо, типу “досить сумувати, пішли веселитись”. Просто запропонуйте прогулятись у якомусь гарному місці, подивитись добрий фільм тощо. Аби людина хоча б на годинку забула про свій стрес.
5. Давайте поради. Якщо ви все ж до кінця вислухали людину і вона пережила перший етап емоційного вибуху, можете спробувати підтримати людину порадою. Скажіть, як би ви вчинили у подібній ситуації, що з приводу цього відчуваєте, дайте практичні, а не узагальнені поради і покажіть, що ви не просто слухач, який киває головою. Але це слід робити обережно і не спішіть з порадами, коли людина знаходиться у напруженому стані.
А також, під час кризової ситуації у близької людини, слід запам’ятати, чого робити чи казати не варто:
1. Казати: не плач, не турбуйся, не сумуй. Бо такі реакції нормальні під час важкого періоду і мінімум, що ви можете з таких слів отримати — це негативну реакцію.
2. “У інших людей трапляються проблеми і гірші.” Той факт, що у когось теж є проблеми, не допомагає людині пережити власну. Саме їй і саме зараз погано — ось що має значення.
3. Пропонувати поспати, бо “завтра тобі полегшає”. Якщо людині дійсно погано, навряд сон її врятує від проблем. Можна сказати інакше — запропонувати поспати, аби відпочити, щоб з новими силами боротись із проблемою.
4. Казати, що життя несправедливе. Ця фраза не допоможе сприйняти проблему, а тільки викличе додаткову образу на увесь світ.
5. “Я знаю, як тобі погано. У мене теж так було.” Випадок кожної людини унікальний і зараз мова йде не про вас. Говорити, що ти все знаєш і відчував те ж саме — це віддаляти від себе людину, адже вона зараз зосереджена на своєму горі, а не на вашому минулому. Якщо ви дійсно переживали щось подібне, то маєте це розуміти.
6. Казати: “ти сильний, ти з усім впораєшся, в тебе все буде добре”. Людина у такий період відчуває себе надзвичайно слабкою і не повірить у такі слова. Скажіть краще, що ви впораєтесь разом, що вона може розраховувати на допомогу і що ви не дозволите їй впадати у відчай.
Пам’ятайте, у таких ситуаціях, ви як ніколи повинні проявити свою терплячість.
підготувала Вікторія Демидюк спеціально для vsviti.com.ua