Іс 49, 3. 5 – 6; Пс 40(39); 1 Кор 1, 1 – 3; Йн 1, 29 – 34
Одним із проявів любові є зробити якусь важку річ за іншу людину. З любові чоловік встане вночі до розплаканої дитини, щоб дружина могла відпочивати. З любові матір зноситиме вередування своїх дітей… З любові до старенького батька чи матері син зноситиме наслідки їхніх хвороб… Яку ж любов потрібно мати, щоб взяти на себе чийсь гріх і понести з ним пов’язану кару? Уявімо довічника, якого ведуть у камеру, і раптом якийсь незнайомець підходить і заявляє: Відпустіть його, я замість нього відсиджу… Лише одна любов на це здатна – божественна, яку Отець явив у своєму Синові. Тому Він являється перед нами, як Агнець, який бере гріхи світу!
Того часу Йоан бачить Ісуса, який іде до нього, і каже: «Ось Агнець Божий, який забирає гріх світу! Це Той, про кого я казав, що за мною іде Чоловік, який був ще до мене, бо Він був раніше від мене. І я не знав Його, але я через те й прийшов, хрестячи у воді, щоб Він з’явився Ізраїлеві!» І засвідчив Йоан, промовляючи: «Я бачив Духа, який сходив, мов голуб, із неба, і перебував на Ньому. І я не знав Його, але Той, хто послав мене хрестити у воді, Він сказав мені: “Над ким побачиш Духа, який сходить і перебуває над Ним, – Він Той, хто хрестить у Духові Святому”. І я побачив, і засвідчив, що Він – Божий Син» (Йн 1, 29 – 34).
Агнець – є наче хрестильним ім’ям Ісуса, яке вимовляє Йоан на березі вод Йордану. Єврейське слово, яке означає агнця складається з двох літер: сін, яка символізує вогонь і гей – символ людського подиху, символ життя. Як же це відповідає місії Істинного Ангця – Спасителя – взяти на себе гріх усього людства і принести своє життя у всепальну жертву Богу.
В цьому акті звершується слово з Книги Левіт 16, 21:
А як скінчить покуту за святиню, за намет зборів і за жертовник, приведе Арон козла живого, 21 і поклавши йому обидві руки на голову, визнає над ним усі беззаконня синів Ізраїля і всі переступи їхні, і всі гріхи їхні, і покладе їх козлові на голову та й випустить його за допомогою приготованого на те чоловіка в пустиню. 22 І понесе козел на собі всі їхні беззаконня в землю безлюдну; і випустить він козла в пустиню (Лев 16, 20 – 22).
Жертовне козеня було прообразом Агнця, який справді візьме на себе гріхи усього людства і понесе на собі, щоб бути заколеним. Чи ж Йоан Хреститель не є сином Аарона, який кладе свої руки на Христа, занурюючи його у Йордан? Чи це не Він отой приготований чоловік, який відправляє Агнця в пустиню?
Мій гріх вчинив з Бога ягнятко, слугу (Іс 43, 24). Вдивляючись в Нього, як в Агнця, відчуваю себе грішником. Коли чую Його Ім’я, чую також і своє. Споглядаючи на Його принижену славу, на Його віддане життя, бачу свою відкинуту славу, моє змарноване життя… (о. Даніель Анж)1. Може бути так, що дивлячись на власні гріхи, жахнемося… Погляньмо тоді на велич Відкупителя, який їх забрав і знищив.
Таємниця відкуплення, на яку в пророчий спосіб вказав Предтеча звершилася в Пасхальне Тридення, однак в її плодах можемо брати участь сьогодні. Під час кожної Євхаристії Непорочний Агнець бере на себе наші гріхи, щоб нас обдарувати НОВИМ ЖИТТЯМ!
Тому перед прийняттям Святого Тіла і Крові ми чуємо слова Йоана Хрестителя: Ось Агнець Божий, який бере на себе гріхи світу!
Ecce Agnus Dei, qui tollit pecatta mundi
Святий Ієронім в латинському перекладі вжив цікавого слова tolleo, tollere – «зносити». Від цього слова походить знаний і популярний сьогодні термін – «толерантність». Однак це слово за останні десятиліття було пограбоване зі свого справжнього значення і означає доброзичливе ставлення до будь якого неподобства. Що означає сьогодні бути толерантним? Це доброзичливо ставитися до будь-яких антихристиянських і навіть антилюдських поглядів: до абортів, викривленої сексуальної моральності, так званих маршів рівності, до імігрантів, які руйнують християнську культуру… Одним словом – «бути толерантним» – це бути доброзичливим до будь-якої, навіть абсурдної постави…
Постава фальшивої толерантності проникла, на жаль, в багато церковних спільнот, в яких гріх перестали називати гріхом, щоб ніхто не образився…
Христос був доброзичливим до грішника, при цьому ненавидів гріх, називаючи його поіменно. Відповідь Агнця на наші беззаконня ми можемо побачити на вівтарі Голгофи. Христос є по справжньому толерантний, бо дозволив злу усіх людей звершитися на собі, даруючи ЖИТТЯ!
1 D. Ange, Krew Baranka, która uzdrawia wszechświat, Częstochowa 2013.
о. Роман Лаба, OSPPE, директор всеукраїнського бюро у справах душпастирства родин при Конференції Єпископів РКЦ в Україні