12 грудня парламентський Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики вирішив відправити на доопрацювання законопроєкт #2684. Зміни передбачали надання права дітям з 14 років самостійно укладати та виконувати правочини, що пов’язані із наданням послуг з медичного обслуговування.
Крім цього, проєкт пропонує на рівні закону визначити поняття “дитина підліткового віку (підліток)”, знизивши цей віковий поріг до 10 років. При цьому з пропонованих змін до кінця не розуміло, як ця новація позначиться на правах батьків піклуватися про здоров’я власних дітей і надавати згоду на медичне втручання щодо їхніх дітей.
Однак це рішення Комітету не означає відмову від цієї законодавчої ініціативи. За пропозицією підкомітету у справах сім’ї та дітей Комітет вирішив створити робочу групу з метою вивчення цього питання та доопрацювання законопроєкту.
Хотів би надихнути вас на цю роботу, бо це питання у нас не врегульовано, тому не треба його відкладати у довгу шухляду, – заявив Голова Комітету Олександр Ткаченко, звертаючись до інших парламентарів.
Моя думка щодо законопроєкту #2684 така: правка до статті 32 Цивільного кодексу України надто всеосяжна, не конкретизована. Якщо є бажання дозволити дітям 14+ укладати угоди з сімейних лікарем – то треба прямо про це написати, а не дозволяти самостійно укладати угоди на будь-які медичні послуги.
Бо тоді є ризик, що діти підуть робити собі будь-які операції, а батьки не будуть навіть у курсі того, що відбувається зі здоров’ям їхніх дітей. Але ж саме батькам потім будуть утримувати і оплачувати лікування цих дітей, якщо щось піде не так, як це зобов’язує їх закон і здоровий глузд.
Аналог ObamaCare в Україні?
Згідно із Законом «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» повинна існувати Програма медичних гарантій. У ній визначаються послуги і ліки, які можна отримати за державний рахунок. У разі прийняття законопроєкту #2684 ця правка дасть можливість дітям 14+ самостійно укладати договір і мати доступ до цих безкоштовних послуг.
Однак проблема полягає відсутності чіткого визначення того, що таке “послуга з медичного обслуговування” (медична послуга). І чи це стосується лише державних послуг або також послуг приватних лікарів?
Тобто виходить, що ініціатори законопроєкту #2684 спочатку хочуть дати дітям 14+ доступ до невідомого кола медичних послуг, а потім вже визначити до яких саме. Це найбільша проблема! Адже в Україні може виникнути ситуація типу програми ObamaCare в США, яка в деяких планах включала оплачені державою аборти і т.п.
Також законопроєкт #2684 ще може створити проблеми в контексті запровадження поняття “підліток”, адже пропонується, що діти вже з 10 років (!) будуть відірвані від батьківського нагляду в сфері охорони здоров’я. Це пов’язано з тим, що законопроєкт не уточнює, які саме новації відбудуться відносно дітей 10+ після прийняття цих змін.
Дописуємо від Родини на основі консультацій з юристами Максимом Васіним та Олександром Марусяком:
Аборт
В 2013 році іще кабінет міністрів Януковича затвердив “ПОРЯДОК надання комплексної медичної допомоги вагітній жінці під час небажаної вагітності”.
ЦИТАТА: “1.8…Штучне переривання вагітності у вагітної жінки, яка досягла 14 років, здійснюється за її згодою відповідно до статті 284 Цивільного кодексу України”. Виявляється аборт для 14-тилітніх без згоди вже дозволено.
Операція щодо зміни статі
Згідно із Законом України “Основи законодавства України про охорону здоров’я” Стаття 51 Зміна (корекція) статевої належності. Теоретично, і зараз будь-яка особа може змінити стать, але остаточний дозвіл дає центральний орган виконавчої влади, що робить процедуру дуже ускладненою.