Ді 2, 42 – 47; Пс 118(117); 1 Пт 1, 3-9; Йн 20, 19 – 31
Тоді, коли був вечір, у перший день тижня, коли двері, де перебували учні, були замкнені зі страху перед юдеями, прийшов Ісус, став посередині й каже їм: «Мир вам!» Промовивши це, показав їм руки та бік. Тож зраділи учні, побачивши Господа. Тоді Ісус знову сказав їм: «Мир вам! Як послав Мене Отець, – і Я посилаю вас!» Промовивши це, Він дихнув і каже їм: «Прийміть Святого Духа! Кому відпустите гріхи, – будуть відпущені їм; кому затримаєте, – будуть затримані». Тома ж, один із Дванадцятьох, званий Близнюком, не був з ними, коли прийшов Ісус. Тож інші учні розповідали йому: «Ми бачили Господа!» Та він сказав їм: «Якщо не побачу на Його руках ран від цвяхів і не вкладу мого пальця в рани від цвяхів, і не вкладу своєї руки в Його бік, – не повірю!» І через вісім днів знову були всередині Його учні, й Тома з ними. Приходить Ісус – а двері були замкнені – та став посередині й сказав: «Мир вам!» Потім каже Томі: «Поклади сюди свій палець і поглянь на Мої руки, піднеси свою руку і вклади у Мій бік, – і не будь невіруючий, але віруючий!» У відповідь Тома сказав Йому: «Господь мій і Бог мій!» Каже йому Ісус: «Тому що ти побачив Мене, ти повірив. Блаженні ті, які не бачили, а повірили!» Багато й інших знамень зробив Ісус перед своїми учнями, які не записані в цій книзі. А це було написане, щоб ви повірили, що Ісус є Христос, Син Божий, і щоб вірячи, життя мали в Його Ім’я.
Ім’я Тома означає «близнюк», що підкреслює Євангелист Йоан, додаючи до його імені грецьке слово дідимос, яке означає те саме – «близнюк». Йоан, який пише до християн, які не знали єврейської мови, вважав за необхідне написати, що означає ім’я Апостола Томи… Йоан це чинить в декількох місцях, щоб спільнота, до якої проголошується Євангеліє, не забулася про цей факт (Йн 11, 16; 20, 24; 21, 2). Знаємо, як велике значення має ім’я в стародавній культурі, зокрема в біблійній культурі. Ім’я означало суть тієї чи іншої особи, її характер і вказувало на її місію. А отже – «близнюк»… Для чого слухачам Євангелії була ота інформація? Чому важливо було це навіть перекласти для них? Думаю, що слухачі Євангелиста були заінтриговані і запитували, а хто був другим братом близнюком Томи? Хто той другий близнюк? А вас це не інтригує? А як гадаєте? Хто був, а може є отим другим?
Що Євангеліє нам говорить про св. Тому Апостола? Коли Ісус твердо вирішує йти до Єрусалиму, не зважаючи на небезпеку, яка там його чекає, Тома заохочує решту учнів йти разом з Ісусом: Тоді Тома, на прізвисько Близнюк, сказав до співучнів: «Ходімо й ми з ним, щоб разом умерти (11, 16). Апостол мав якусь внутрішню детермінацію йти зі своїм учителем до кінця. Можливо св. Тома був свідком самого розп’яття. З чого можна зробити такий висновок? З його слів, які він говорить іншим учням: «Якщо не побачу на Його руках ран від цвяхів і не вкладу мого пальця в рани від цвяхів, і не вкладу своєї руки в Його бік, – не повірю!» Про рани на руках і ногах Апостол Тома міг здогадуватися, бо такі рани характеризували кожного розіп’ятого… Натомість пробитий бік – це була рана задана лише Спасителю. Звідки Тома знав про це? Ймовірно мав можливість спостерігати здалеку за тим, що відбувалося на Голгофі. Очевидно, що Четверте Євангеліє (написане у 90 роках н.е., тобто десь 60 років від самих подій) слова Томи подає вже як визнання віри, а не як хроніку подій. Однак це визнання є відображенням реального досвіду Апостола.
Прочитаний уривок показує велике значення спільноти Церкви – Містичного Тіла Ісуса Христа. Думаю, що спільнота Апостолів не найкраще відчувала себе після усього того, що сталося у Велику П’ятницю. Мабуть у горниці вони сиділи зі похиленими головами і великими докорами сумління з приводу, що в найважчу хвилину залишили свого Учителя. Як міг відчувати себе Петро після того, як тричі зрікся Господа? Або інші Апостоли, які втекли з під хреста? Однак Воскреслий Господь приходить до такої поламаної і неідеальної спільноти, приходить зі своїм миром і прощенням. Що це означало для учнів? Як же важливо почути від коханої і зрадженої особи слова прийняття: Я приходжу, тому що і надалі Вас люблю, не засуджую, приймаю і прощаю! Поява Воскреслого допомогла і самим учням прийняти себе самих. При цьому важливо підкреслити одну деталь – Ісус не являється окремо Апостолу Томі, тоді, коли той не був з усіма. Воскреслий Спаситель являється зраненій покаліченій спільноті і тим, хто є в ній! Натомість до Томи приходить тоді, коли Тома приходить до спільноти. Глава є там, де є Тіло.
Що могло бути причиною того, що Фома тиждень не появлявся на очі іншим Апостолам і учням? Цього Євангеліє нам не розповідає. Можемо здогадуватися: можливо Тома був згіршений собою, не міг перенести того, що трапилося. А може вважав інших гірших від себе, з якими не варто триматися, тому і залишив їх… Одне можемо сказати на 100% – Фома зустрів Воскреслого тоді, коли перестав втікати від спільноти, зміг прийти до братів і глянути їм у вічі. Час від часу можна почути такі відмовки: «Я не буду ходити в Церкву, буду молитися вдома, вірити в серці, Біблію також можу прочитати дома». Раджу ще раз прочитати уривок про Тому Апостола… Євангеліє не залишає сумнівів – ЦЕРКВА, СПІЛЬНОТА БОЖОГО ЛЮДУ Є МІСЦЕМ ЯВЛЕННЯ ВОСКРЕСЛОГО!
В словах Томи бачимо ще один вираз віри ранньої Церкви – той факт, що Господь воскреслий перед усім розпізнається по своїх ранах.
«Якщо не побачу на Його руках ран від цвяхів і не вкладу мого пальця в рани від цвяхів, і не вкладу своєї руки в Його бік, – не повірю!»
Папа Бенедикт ХVI повчає: Тома вважає, що ознаками, які визначають ідентичність Ісуса, є перш за все Його рани, які показують до якого рівня Він нас полюбив. Врешті сам Апостол на прихід Спасителя реагує найпрекраснішим визнанням: Господь мій і Бог мій!
Повернімося до запитання, яке ми поставили на початку цих роздумів: хто є його другим братом близнюком Апостола Томи? З цього приводу виникають дві думки:
-
Коли Воскреслий Господь приходить до Томи і показує Йому свої рани, то цим дає зрозуміти: Я маю рани, подібно як Ти! В цьому Ти можеш бути подібний до мене а Твої рани можуть бути прославлені. Можеш в мені побачити себе!
-
Якщо Ти бачиш себе в Апостолі Томі, в тому, що він пережив, то можливо він і є Твоїм близнюком.
о. Роман Лаба, OSPPE, директор всеукраїнського бюро у справах душпастирства родин при Конференції Єпископів РКЦ в Україні