Багато батьків вважають, якщо не контролювати виконання «домашки», дитина буде вчитися гірше. Але дослідники з університетів Остіна і Дьюка (США) довели, що це не так. Вони 30 років збирали дані про те, як співпраця мамусь і татусів в процесі навчання впливає на оцінки. Виявилося, що батьківська допомога в молодших класах непотрібна, а в середній школі і зовсім негативно впливає на результати екзаменаційних тестів.
1. Дитина втрачає мотивацію до навчання
За результатами дослідження, чим більше батьки залучені до виконання домашніх завдань, тим менше дитині хочеться вчитися. Найнижча мотивація у тих дітей, батьки яких сидять поруч з ними, підказують, контролюють або навіть самі роблять за них уроки. А от школярі, на яких не «тиснуть» батьки, вчаться більш охоче.
Спробуйте послабити контроль і допомагайте, тільки якщо дитина сама попросить вас про це. В такому випадку поясніть їй те, що незрозуміло, але не робіть завдання замість неї. Якщо дитина не любить домашніх завдань, психолог Людмила Петрановська радить не змушувати, а «приєднатися» до неї в її емоціях: визнати її право не хотіти переказувати параграф з нудного підручника або писати одну і ту ж букву 10 рядків підряд. А потім навчити «ковтати жабу» (давати лад важким і неприємним справам) – наприклад, розповісти, як робите це ви самі.
2. Дитина не вчиться відповідальності
Змушуючи дитину виконувати завдання, контролюючи їх виконання і караючи за погані оцінки, ви берете відповідальність за навчання на себе, а отже, знімаєте її з дитини. І поки ви стоїте біля неї над душею, вона не захоче взяти цю відповідальність сама.
На думку Людмили Петрановської, виховуючи дитину методом батога і пряника ми робимо їй ведмежу послугу, адже в дорослому житті замість нагород і покарань – природні наслідки наших дій. Якщо ми будемо погано працювати, нас звільнять, а якщо будемо їсти одні чіпси, наше здоров’я зіпсується. Дозвольте наслідкам статися. Забув, що дали намалювати малюнок? Отже, доведеться зробити це замість ігор на комп’ютері. Не зробив домашнього завдання? Сам будеш це пояснювати вчителеві. Вміння відповідати за свої вчинки і розподіляти свої сили і час для майбутнього точно важливіше, ніж вміння чітко виконувати чужі команди.
3. Погіршуються стосунки між батьками і дітьми
«Домашнє завдання виконали. Мама захрипла. Дочка оглухла. Сусіди вивчили напам’ять. Собака переказала» – всі пам’ятають цей жарт, але коли справа доходить до домашніх завдань, стає не до сміху. Замість того, щоб контролювати виконання кожного завдання, психологи радять вибудовувати довірливі стосунки зі своїм школярем і проводити більше якісного часу разом: читати вголос, обговорювати те, що відбувається в науці і в світі, знаходити нові цікаві заняття.
Якщо для вас неприйнятні жодні інші оцінки, крім п’ятірок, запитайте себе, в чому причина такого категоричного ставлення. У сім’ї, де двійка може стати причиною скандалу, діти не відчувають, що їх люблять незалежно від їх успіхів і провалів. Психолог Михайло Лабковской стверджує, що навчання – особиста справа дитини, а справа батьків – безумовна любов. А любов важливіша, ніж оцінки, чи не так?