Парадокс майна
20-річне дослідження, проведене доктором Томасом Гіловічем, професором психології з Корнельського університету, показало, що не варто витрачати багато грошей на речі. Причина цього дуже проста — відчуття щастя, яке вони приносять, швидко минає.
І на це теж є свої причини:
Ми звикаємо до своїх речей. Те, що колись здавалося новим і захоплюючим, швидко стає буденним.
Ми продовжуємо піднімати планку. Нові покупки приводять до нових очікувань. Як тільки ми звикаємо до чогось нового, то за деякий час починаємо шукати щось краще.
Ми завжди намагаємося не жити гірше, аніж хтось інший. Тому постійно порівнюємо себе з кимось, а купивши нову річ, захоплення минає, як тільки ми дізнаємося, що друг придбав щось краще.
“Головний ворог щастя — адаптація”, стверджує Томас Гіловіч
Ми купляємо нові речі, які роблять нас щасливими, однак це відчуття триває лише деякий час. Ми лише спочатку захоплюємося ними, а потім пристосовуємося.
Парадокс в тому, що ми думаємо, ніби відчуття щастя від покупки буде тривати довго. Інтуїція підказує, що головним фактором є те, що річ ми бачимо, чуємо, можемо доторкнутися до неї, на відміну від, наприклад, подорожі, яка рано чи пізно мине. Але це не правильно.
Сила досвіду
Гіловіч та інші дослідники з’ясували, що швидкоплинний досвід приносить більше щастя, і ось чому:
Досвід стає частиною нашої самобутності. Ми — це не наші речі, ми — це накопичений досвід, те, що ми бачили та робили. Адже купівля Apple Watch нічого не змінить у нашому житті, а ось похід в гори доповнить його приємними спогадами.
Наш досвід — це більша частина нас, ніж накопичені матеріальні блага. Вам можуть подобатися ваші речі, ви навіть можете ототожнювати з ними якусь частину себе, та все ж вони — не ви. Все, що має значення, — це ваш досвід. Ми — сума нашого досвіду.
Порівняння не має великого значення. Ми не порівнюємо досвід тим самим чином, що й речі. От, наприклад, під час одного дослідження людей запитали, яку б зарплату вони вибрали — вищу, але вона була би нижчою, ніж у їхніх колег, чи нижчу, але яка була би вищою, ніж в колег. Багатьом із опитаних було важко визначитися. Проте коли їх запитали про тривалість відпустки, більшість респондентів обрали довгі вихідні, навіть якщо би вони були коротшими, аніж у колег.
Очікування важливіше. Гіловіч вивчав як працює процес очікування і виявив, що якщо ви чекаєте на відпустку, то таке очікування викликає хвилювання і задоволення. А ось очікування нової речі не викликає нічого, крім стресу і дратівливості.
Новий досвід приносить задоволення ще на стадії планування, і воно триватиме дуже довго.
Досвід — швидкоплинний (і це добре). Хоч одна з тих крутих речей, які ви купували, була такою ж крутою, як ви про неї думали?
Дослідження показують, що більшість людей думає про дорогі речі після їхньої покупки приблизно так: “Звичайно, це крута штука, але, ймовірно, не варта таких грошей”.
Висновок
Гіловіч і його колеги не єдині, хто вважає, що досвід робить людину щасливішою, аніж речі. Доктор психологічних наук з Університету Британської Колумбії Елізабет Данн теж вивчала це питання, і назвала відчуття щастя, отриманого в результаті покупки, “оманливим задоволенням”. Іншими словами, таке відчуття щастя швидко зникає і змушує нас хотіти все більше і більше.
Тож пам’ятайте, речі можуть мати довший “термін придатності”, аніж досвід, але саме спогади та пережиті відчуття більш важливіші.