Тільки ледачий не висловлювався на користь або проти впливу соціальних мереж на життя їхніх користувачів. Вдалий твіт може призвести до того, що вашу компанію купить Microsoft, невдалий – наблизити перемогу на виборах самі-знаєте-кого. Кел Ньюпорт, американський вчений, доцент кафедри комп’ютерних наук в Університеті Джорджтауну й автор багатьох книг про побудову кар’єри, є затятим противником соціальних мереж. Свою точку зору він виклав у статті на The New York Times.
Ідея, що прийняття участі в цій малоцінній діяльності якимось чином додасть реальної цінності вашій кар’єрі – за природою своєю настільки ж сумнівна алхімія, як і ідеї, що лежать в основі будь-якого бізнес-шарлатанства і обдурювання.
Професійний успіх – це важка праця, але досягти його нескладно. Основою, майже без винятку, служить відточування своєї майстерності, і потім застосування її на користь людям. Ця філософія найкраще описується порадою, яку Стів Мартін давав новачкам-підприємцям: “Будьте настільки гарні, щоб вас не можна було ігнорувати”. Якщо діяти згідно з цим правилом, все інше обов’язково вийде, незалежно від кількості фоловерів у вас в Instagram.
Популярна відповідь на подібного роду скептицизм полягає в тому, що використання таких медіа не може нікому нашкодити. На додаток до відточування своїх навиків і цінностей чому б не відкрити себе можливостям і зв’язкам, які надають соціальні мережі? У мене два заперечення з цього приводу.
По-перше, цікаві можливості та корисні зв’язки – не така рідкість, як припускають євангелісти соціальних мереж. У моєму власному професійному житті я вдосконалювався як вчений і письменник, і протягом цього процесу отримував все більш цікаві можливості, з часом їх стало більше, ніж мені було потрібно. На моєму сайті зараз налаштовані фільтри, які зменшують, а не збільшують кількість пропозицій.
Мої особисті дослідження успішних професіоналів підтверджують: це повсюдна практика. Ви стаєте більш цінним на ринку, і хороші зв’язки та пропозиції самі починають знаходити вас.
Для ясності: я не сперечаюся з тим, що нові можливості та зв’язки важливі. Я стверджую, що вам не потрібні соціальні мережі, щоб отримати їх.
Моє друге заперечення стосується ідеї про те, що соціальні мережі нешкідливі. Уявіть, що ви здатні концентруватися на складних завданнях, не відволікаючись – ця здатність стає дедалі важливішою у світі з економікою, котра все більше ускладнюється. Соціальні медіа послаблюють цю здатність, адже вони створені, щоби прив’язувати до себе. Чим більше ви використовуєте соціальні медіа саме так, як це уявляють їхні розробники – тобто постійно, і в робочий час – тим більше ваш розум навчається реагувати тільки на швидкі стимули при найменшій ознаці нудьги.
Як тільки цей умовний рефлекс закріпиться, стає складніше приділяти складним завданням повноцінну увагу, ваш розум просто не витримає такого періоду часу без “дози”. Якщо чесно, частково моє заперечення соціальних мереж полягає саме в цьому страху – втратити здатність до максимальної концентрації. Адже саме ця здатність дозволяє мені заробляти на життя.
Ідея ввести в своє життя сервіс, спеціально розроблений для відволікання уваги, лякає мене так само, як ідея почати курити у професійного атлета. І якщо ви серйозно ставитеся до своєї роботи, вас вона теж повинна турбувати.
Заперечення проти ідеї нешкідливих для кар’єри соціальних мереж в моєму випадку пов’язані з загальною стурбованістю тим світоглядом, в якому така ідея могла зародитися. Самовідданий розвиток свого бренду в соціальних мережах – це фундаментально пасивний підхід до професійного розвитку.
Це відволікає вашу увагу і витрачає ваш час на спроби переконати світ у тому, що ви важливі, замість того, щоб насправді займатися чимось важливим. Перше – спокусливо, особливо для поколінь, які виросли на цьому посланні, але ця ідея може бути руйнівною і контрпродуктивною.
Більшість соціальних мереж найпростіше описати як збіговисько примітивних розважальних сервісів, які зараз дуже успішні. Читати їх весело і кумедно, але ви обманюєте себе, якщо думаєте, що пости або лайки в соціальних мережах – це продуктивний спосіб витрачати час.
Якщо ви серйозно налаштовані на те, щоб вплинути на світ, вимкніть смартфон, закрийте вкладки в браузері, закочуйте рукави і бігом працювати!