Тисячі видалених фільмів і десятки закритих каналів – це результат початкової фази операції, проведеної платформою YouTube. Технологічний гігант під приводом боротьби з мовою ненависті, дискримінацією та расизмом застосовував безпрецедентну форму цензури, що призвело до вилучення величезної кількості ідейно правого та християнського матеріалу. Ліберальні ЗМІ аплодують боротьбі проти “неонацистів” і “фанатиків”, а творці видаленого контенту … невдало протестують.
5 червня 2019 року відбулася зміна регламенту YouTube, яка – за словами його авторів – захистить платформу від мови ненависті та дискримінації. Політика YouTube взяла курс на цензуру такого змісту ще в 2017 році, але сьогодні ми спостерігаємо прискорення цієї тенденції.
Цензура, демонізація, просування альтернатив
Для розробки нових вказівок YouTube налагодив співпрацю з “експертами, що займаються проблемою мережевого насильства, екстремізму, захисту прав громадян та свободи слова”.
У публікації на своєму офіційному блозі YouTube допускає навмисне втручання у процес просування, показ чи популярність контенту. “У 2017 році ми запровадили сильнішу позицію щодо фільмів із сумнівним змістом, включаючи обмеження системи рекомендацій, обмеження можливості коментувати або ділитися матеріалами. Це суттєво сприяло зниженню показів (в середньому на 80%) “. Однак керівництво YouTube не зупиняються на ідеї “боротьби за чистоту”.
“Сьогодні ми робимо наступний крок у боротьбі з мовою ненависті, забороняючи показ відеороликів, які передбачають, що одна група є вищою за іншу, щоб виправдати дискримінацію, сегрегацію чи виключення на основі віку, соціокультурної статі (пер. читай – гендеру), раси, кастового поділу, релігії, сексуальної орієнтації», – ідеться у заяві.
Блокування відео – не єдиний спосіб боротися за “нове краще завтра” інтернет-простору. У масових масштабах було прийнято рішення обмежити рекомендації фільмів, які мають “сумнівний” науковий ґрунт.
До цієї групи належать, як матеріали щодо альтернативного лікування небезпечних захворювань, так і теорії про землю, що стоїть на черепахах та китах. Останній метод обмеження незручного для платформи змісту – нова система монетизації матеріалів. “Підозрілі творці” матимуть обмежені можливості використовувати партнерські програми, а їх матеріали матимуть менший рекламний потенціал. В крайньому випадку вони будуть повністю позбавлені права заробляти гроші на своїх матеріалах. Цікаво, що рекламодавець, який просуває контент, що відповідає політиці платформи, буде нагороджений більшим діапазоном або кращими умовами при налагодженні співпраці з партнерською програмою. “Перш за все, ми хочемо, щоб наші системи монетизації нагороджували довірених авторів”, – читаємо у блозі.
Що зникне?
Під приводом боротьби зі шкідливим контентом зникають матеріали, що не відповідають «цінностям», представленим керівництвом You Tube. І вони зникнуть саме так, протягом ночі без попередження, не вказавши конкретної причини.
Сьогодні перші краплі, які віщують бурю, щойно впали під наші ноги. Фільм “Молодий хрестовий похід проти гомосексуальної пропаганди” зник з телеканалу PCh24TV. Цікаво, де адміністратори знайшли зміст, що дискримінує інших людей?
Важко підозрювати YouTube в об’єктивності в цьому питанні, оскільки компанія презентувала свій логотип з кольорами веселки з нагоди місяця гордості.
Справа стосується всього світу – включаючи наших друзів з Естонії. На каналі “Обеліск” зникли такі записи, як “Туга за культурним марксизмом?”, “Фокус: Нацистська істерія проти коаліції вже знищує імідж Естонії” або “Коментар тижня: гомоідеологія коштує 250 тисяч євро на рік. І це гроші платників податків! ” У США були взяті до уваги найпопулярніші канали з право-консервативним профілем, особливо канал Стіва Кроудера, який веде інтернет-ток-шоу. Вже деякий час тому Алекс Джонс зі своєю InfoWars також повністю зник з Інтернету. У Британії ввели обмеження на канал Пола Джозефа Уотсона. Тисячам подібних творців закривають рот.
Кінець вільних ЗМІ?
Глави соціальних медіа отримали владу безпрецедентного масштабу. Однак люди, які стоять за цією політикою, далеко не об’єктивні, мають чітке та визначене бачення світу. Проблема полягає в тому, що і бачення, і спосіб їхньої роботи ґрунтуються на ідеях, які в ім’я “кращого завтра” можуть звернутися до найбільш кардинальних методів. Бо ці ідеї не ґрунтуються на зафіксованій та незмінній системі вищих цінностей, визначаючи певну поведінку як “завжди погану”. Бо якщо одна людина стоїть на шляху “світлого майбутнього”, що заважає нам її позбутися? Це неймовірно спокуслива пропозиція. І, схоже, представників світу соціальних медіа не бентежить, що боротьба за “чистий Інтернет” ведеться тоталітарними методами.