Група єпископів, священиків і віруючих католиків з усього світу висловилися критично щодо робочого документу Амазонського Синоду та підписала чотири пропозиції до папи Франциска та синодальних отців.
Coetus Internationalis Patrum (Міжнародна група отців), названа на честь найвпливовішої групи інтересів на Другому Ватиканському соборі, яка внесла численні правки до соборних документів, надіслала Register та іншим католицьким ЗМІ копію пропозицій.
Робочий документ, який широко піддається критиці з часу його публікації в червні, стане основою дискусій для Синоду 6-27 жовтня, темою якого є «Нові шляхи для Церкви та цілісної теології».
Група Coetus Internationalis Patrum починає з того, що робочий документ “викликає серйозні питання та застереження через його невідповідність окремим положенням католицького вчення та нижченаведеним документам Церкви, а також вступає у суперечність вірі в Ісуса Христа, Єдиного Спасителя всього людства».
Перший з чотирьох пунктів стосується “Амазонської різноманітності”. Твердження, висловлене в документі, про те, що шляхи до порятунку більше не залишаються виключно за Католицькою церквою, і що Церква повинна “інтегрувати” некатолицькі християнські “модальності” без догматизму чи дисципліни.
Група Coetus Internationalis Patrum протиставляє таке вчення уривкам декларації Dominus Iesus, у якій підкреслюється, що повнота спасительної таємниці Христа належить Церкві.
Друга теза, яку група відкидає, – це твердження робочого документа про те, що Панамазонське богослів’я має викладатися у всіх навчальних закладах, що нехристиянські обряди та урочистості повинні пропонуватися як “важливі для цілісного спасіння” і що євхаристійний обряд повинен бути адаптований “до їхніх культур”.
Знову цитується Dominus Iesus, конкретно пункт. 21, який відкидає уявлення про те, що Церква є “одним із способів” спасіння поряд з іншими релігіями, або поняттям, що ці інші релігії доповнюють Церкву. Хоча Dominus Iesus визнає, що різні релігійні традиції містять елементи, які “походять від Бога”, ватиканська інструкція додає, що неможливо віднести “божественне походження” чи “рятівну ефективність” до молитов і обрядів інших релігій, однак і не слід їх відкидати, як такі, що є перешкодою для спасіння».
По-третє, Coetus Internationalis Patrum ставить під сумнів твердження робочого документа про те, що голос народів Амазонії, має бути включений до визнаних джерел теології, таких як Священне Писання, Собори та Отці Церкви.
На відміну від цього, група цитує уривки з догматичної конституції ІІ Ватиканського Собору про Божественне Об’явлення Dei Verbum, яка підтверджує передачу Божого Об’явлення Церкві та міцний зв’язок між Священною Традицією, Святим Писанням та навчальним авторитетом Церкви.
Нарешті, група відкидає пропозиції робочого документу про те, що «старші особи, які мають сім’ї», можуть бути священиками, заперечує жіноче священство, а також стверджують, що «нове бачення» священних орденів може походити не з Одкровення, а з культурних практик амазонського народу.
Коментуючи ці пункти, група цитує шість ватиканських документів: Lumen Gentium, Presbyterorum Ordinis, указ Ради про служіння та життя священиків, Постсинодальне апостольське напоумлення святого Івана Павла ІІ 1992 р. щодо формації священиків, Pastores Dabo Vobis, енцикліку папи св. Павла VI 1967 р., яка захищає церковний целібат на Заході, Sacerdotalis Coelibatus і апостольський лист Іоанна Павла II 1994 р. Ordinatio Sacerdotalis, який підтвердив, що священство має бути виключно для чоловіків.
З моменту видання, Instrumum Laboris викликає критику з боку авторитетних богословів, зокрема кардинала Реймонда Берка та єпископа Афанасія Шнайдера, які видали декларацію 12 вересня, в якій посилаються на шість «серйозних богословських помилок і єресей» і закликають до молитви та посту до і під час синоду.
Кардинал Герхард Мюллер, префект конгрегації доктрини віри, також висловив сильну критику, як і кардинал Уолтер Брандмюллер, президент емерит Папського комітету з історичних наук, який попередив, що “вирішальні моменти” в робочому документі є “єретичними”, і вони є “атакою на основи віри”.
**********
Протягом усієї історії виникали єресі та кризи, однак “брами пекельні” не здолали і не здолають твердині, що стоїть на Скелі. Кожен раз, глибока криза призводила до іще глибшого оновлення та навернення. В такі часи Бог обдаровував Церкву особливими святими, які навіть при житті ставали знаками міці та турботи Бога для сучасників.
Сьогодні є глибока церковна криза, однак віримо, що “там, де помножився гріх, зарясніла благодать”, тому ми є свідками не лише кризи але і великої благодаті.
Недарма місяць жовтень є місяцем розарієвої молитви, найпотужнішої духовної зброї у боротьбі зі злом, тому будемо молитися і постити в намірах Божого проводу під час Амазонського Синоду. Перемога – за Богом.