Документальний фільм про Святішого Отця Франциска, в якому говориться про погляд папи щодо душпастирства осіб, які потребують особливого піклування: мігрантів, біженців, бідних, постраждалих від педофільських злочинів, людей з порушеною ідентичністю, тих, хто ототожнює себе з так званими ЛГБТ. Папа описує їх, як людей з екзистенційної периферії. У цьому контексті в одному місці він говорить про гомосексуалістів, що “вони мають право бути частиною сім’ї, що вони також є дітьми Божими і мають право на сім’ю, і ніхто не може бути вигнаний з цієї причини”. Беручи до уваги інші висловлювання Папи Римського Франциска, можна припустити, що Папа має на увазі сім’ю в більш широкому контексті цієї реальності, наприклад, парафіяльну громаду тощо.
Далі він зазначає, що люди, які вважають себе гомосексуалістами, повинні бути офіційно визнані законом, який би їх захищав. Ці останні слова стосуються дискусії, яка відбулася в Аргентині в 2010 році. Тоді, будучи архієпископом Буенос-Айреса, він підкреслював, що створення закону, який захищає одностатеві союзи, перешкоджатиме введенню закону, який би ставився до відносин геїв так само, як і до шлюбу.
Це певна зміна підходу до цієї проблеми у порівнянні з позицією попередніх Пап або Конгрегації доктрини віри, яка видала документ на цю тему під керівництвом кардинала Ратцінгера. У документі зазначається, що «повага до гомосексуалістів не може призвести до похвали гомосексуальної поведінки або юридичного визнання гомосексуальних союзів». І було чітко наголошено на тому, що одностатеві союзи жодним чином не можуть бути поставлені на той самий правовий рівень, що і шлюб. Сам Святіший Отець Франциск у 2013 році у своїй книзі “На небі і на землі” сказав, що “ставлення до гомосексуальних стосунків, як до шлюбу, є антропологічною регресією” і висловив стурбованість дітьми, які, на його думку, зазнають шкоди в таких стосунках, оскільки для здорового формування кожна дитина потребує батька (чоловіка) і мати (жінку). Треба підкреслити, що у фільмі “Франческо” немає нічого про одностатеві шлюби.
Як ми ставимося до цього твердження з фільму? Як і всі висловлювання кожного Папи, тобто в контексті та у світлі всього Об’явлення та вчення Церкви. Очевидно, що шлюб – це лише зв’язок між чоловіком і жінкою. Зрозуміло, що дар людської статевості та сексуальності священний, чудовий і плідний, якщо жити відповідно до його природи. Тобто, коли він виражає глибоку любов, особисті стосунки між чоловіком і жінкою, і в той же час відкритий для нового життя, для плідності. Тільки любов має сенс. Наша любов без Любові, яку дарує нам Христос, стає стихією-пристрастю, яка руйнує все. Святий Павло пише: “хто згрішить блудом, той грішить проти власного тіла”.
Ми маємо поважати всіх, але любов один до одного означає називати речі своїми іменами, адже лише живучи відповідно до правди про те, яким чудовим і святим даром є статевість і сексуальність, людина сама є собою. Мені здається, що суть того, що хоче передати Святіший Отець Франциск, полягає у висловленні поваги до кожної людської особистості. Чи потрібно для цього юридичне визнання гомосексуальних союзів? Дивлячись на манеру висловлювання у фільмі, здається, що це більше його приватна думка, аніж офіційна заява Глави Церкви. Очевидно, що існує велика різниця у значенні висловлювання, що міститься в офіційному документі та у фільмі, за зміст якого зрештою відповідає режисер. Можливо, Папа Франциск додав кілька слів, які не увійшли до фільму. Слід також почекати офіційного коментаря Святого Престолу.
І головне, живіть вірою, проголошуйте Воскреслого Христа, який керує своєю Церквою, і не дозволяйте собі нав’язувати хибне розуміння віри та нашого способу життя, як пропонують засоби масової інформації цього світу.
+Радослав Змітрович