Отче, чи в моді сьогодні дошлюбна цнотливість?
– Це не модно. Її заперечують, висміюють і ця чеснота не користуються популярністю. Зараз проміскуїтет досить популярний. Чистота, до чого запрошує нас блаженна Кароліна, як чиста душа, сьогодні заперечується на кожному кроці. Сьогодні кохання ототожнюють із сексуальним задоволенням, з почуттям безвідповідальності, і все ж любов передбачає відповідальність за того, кого ми любимо. Я працюю з молоддю, тому з того, що спостерігаю, можу сказати, що чистота не в моді. Хоча є й молодь, яка шукає життя в чистоті. Вони помічають, що порядок у сексуальній сфері дуже важливий, оскільки він веде до автентичного досвіду людини.
Це є результатом відсутності цінностей, відсутності авторитетів?
– Сучасну молодь бомбардують псевдоавторитети, які не мають під собою правди, любові, чесності та добра до інших людей. Я думаю, що криза влади також пов’язана з тим, що ми маємо кризу сім’ї, і перш за все, кризу батьківства, мужності та жіночості. Сьогодні молодь дуже боїться створювати сім’ю з міцними стосунками, заснованими на християнських цінностях, на все життя.
Правильно, на все життя. Чи модніше «на час»?
– Саме так. Одного разу я прочитав дуже цікаве речення, яке мені сподобалося: ми живемо у світі, де похорони важливіші за померлого, весілля важливіше за кохання, зовнішність важливіша за інтелект. Ми живемо в культурі упаковки, яка зневажає вміст (Едуардо Галеано). І справді, культура упаковки дозволяє дивитися на те, що зовні – дивуватися цьому, хоч на мить зосереджуватися на цьому, отримувати від цього максимум задоволення. Бракує заглиблення в себе, в іншу людину і, перш за все, в побудову стосунків. Я вважаю, що проблема стосунків виникає внаслідок того, що сьогодні ми будуємо неглибокі стосунки, які базуються лише на віртуальному контакті.
Церковні кола час від часу організовують зустрічі для молоді, під час яких немає місця посередності та віртуальним стосункам. Це щось прекрасне, коли дивишся на молодих людей, які захоплюються одне одним, а не сидять, уткнувши ніс у телефони…
– Під час канікул ми організували Молитовне містечко – реколекції в наметах з блаженною Кароліною, які тривали тиждень. В опитуваннях молоді люди повідомляли, що вони дуже раді, що графік не був перевантажений і вони могли проводити час разом у молитві, розмовах, зустрічах, обміні думками та веселощах. Це свідчить про те, що ці часи, хоч і дають нам усе, з іншого боку, викликають великий голод на стосунки.
Як говорити з молодими людьми про те, що перед шлюбом не потрібно нічого перевіряти, і що дошлюбна цнота має реальну цінність?
– Через медіа-атаку, пов’язану з різноманітними скандалами в Церкві, ми відійшли від навчання про людську сексуальність як про те, що притаманне людині. Ми не розповідаємо молоді, що добре, а що погано. Ми чудово знаємо – нам для цього не потрібне вчення Церкви, – що біологічно чоловічі статеві органи збігаються з жіночими. Нічого не потрібно коригувати. Це міф про сексуальну відповідність. Я думаю, що як Церква ми недостатньо говоримо про чистоту з позитивної точки зору. Ми показуємо дошлюбну стриманість як щось недосяжне або як заборону, виклик… Одним із аргументів, чому варто вистояти в дошлюбній чистоті, є не бути надкушеним яблуком. Надкушене яблуко з вулиці ніхто з нас не візьме (сміх).
Якщо ти когось кохаєш, вірність не є особливим випробуванням, чи не так?
– Вірність також будується словами «ні», тому етап заручин і сексуальної стриманості є надзвичайно важливим у контексті вірності протягом наступних років шлюбу.
Чому
– Якщо ми будуємо стосунки лише на сексуальному задоволенні, обидві сторони стають об’єктивованими. Ви використовуєте свою сексуальну сферу, щоб доставити задоволення, але не йдете глибше. В результаті глибші стосунки не будуються. Статева стриманість покликана навчити молодих людей вірності, коли, наприклад, є моменти статевої стриманості: вагітність, хвороба. І що тоді?
Зберігаючи чистоту, зміцнюються наші стосунки з Богом Отцем?
– Так. «Блаженні чисті серцем, бо вони Бога побачать». У Євангелії Ісус каже, що все, що виходить зсередини людини, робить її нечистою. До шостої заповіді у нас є п’ять інших, тому, якщо ми хочемо мати хороші міжособистісні стосунки, ми повинні мати добре впорядковані стосунки з Богом. Якщо я маю правильний образ Бога Отця, ми будуємо стосунки з Ним через молитву та таїнства – тоді ми також будуємо добрі стосунки з іншими людьми.
Чи блаженна Кароліна є відповідною покровителькою для сучасності?
– Була, є і буде! Кароліна завжди в курсі подій. Я був вікарієм у Санктуарії більше року, і я відчув дивовижну роботу Блаженної Кароліни у молоді та дорослих. Кароліна завжди буде актуальною покровителькою, адже проблеми, пов’язані з людською сексуальністю, завжди були і будуть предметом розмов і розглядів. Кароліна завжди скаже нам, що збереження чистого серця перед Богом дозволяє нам упорядкувати своє життя.
Тож Кароліна є прикладом не лише для молоді, а й для дорослих?
– Кароліна є не тільки покровителькою молоді, Руху чистих сердець і Католицької молодіжної асоціації, але в нашому Санктуарії вона також є захисницею сімей, тому що вона вихована в родині – святій родині. Ян і Марія – батьки блаженної Кароліни, були людьми, які дуже любили одне одного. Незважаючи на важку працю на землі, вони будували і ґрунтували своє життя на християнських цінностях, молитві та повазі до людей. Це вплинуло на життя блаженної Кароліни. Я спостерігаю за людьми, які до нас приходять, вони навертаються.
Що вас найбільше зворушує?
– Найчастіше це люди, які приходять боротися з якимись своїми вадами. Цього року під час Молитовного містечка ми запропонували загальну сповідь для молоді. Я думав, що це буде великий провал. Зі ста сімдесяти людей, я думаю, близько половини зробили загальну сповідь. Для мене це був дивовижний досвід роботи Кароліни.
Вона походила з бідної родини, була звичайною дівчиною… Вражає її простота…
– Надбання блаженної Кароліни полягає в тому, що вона, як сільська, звичайна дівчина, яка не написала жодного богословського трактату, не залишила по собі жодних творів чи книжок… Проте вона залишила слід нормальності, живучи своєю вірою в дусі вдячності, радості, відкритості до Бога, ділення собою. Блаженна Кароліна не тільки будувала свою віру, але й ділилася вірою, катехизуючи своїх однолітків під грушею. Перший парох цієї парафії часто повторював: «Йди до Кароліни, вона тобі все пояснить».
Чому Кароліну вважали мученицею?
– 18 листопада 1914 року, коли їй було шістнадцять, її викрав російський солдат, який прийшов з одним наміром: зґвалтувати її. Кароліна до кінця боролася, щоб відстояти свою гідність – і їй це вдалося. Її кілька разів вдарили шаблею, останній удар — смертельний — спричинив крововилив. Після виявлення тіла та огляду виявилося, що вона так і залишилася незайманою. До кінця неймовірною силою віри в Ісуса вона відстояла свою чистоту та гідність.
Як ви сприймаєте Санктуарій блаженної Кароліни?
– Дивовижний досвід віри – блаженна Кароліна та люди, які тут живуть, а також паломники. Щороку до нашої Святині приходить майже вісімдесят тисяч людей. Кожного 18-го числа місяця Хресна дорога збирає від тисячі до семи тисяч людей. Нещодавно у санктуарії спільно з Національним фондом здоров’я розпочато програму лікування травм.
Чого вас навчає блаженна Кароліна?
– Скромність. Завдяки своїй простоті вона вчить мене скромному підходу до життя. Коли я читаю її біографію, спостерігаю за людьми, які сюди приходять, дивуюся її особистості – я бачу, що вона була скромною. Її смирення, її віра, її підхід до життя – мені найбільше подобається.
Як проходитиме святкування цього року?
– Як завжди, кожного 18 числа місяця. Дві точки: о 15.00 Хресна дорога слідами мученицької смерті блаженної Кароліни та урочиста Євхаристія з молитвою за зцілення у 109-ту річницю смерті бл. Кароліни. А перед тим екскурсія по Святині. Після Хресної дороги о 17:30 відбудеться вистава «Містерія смерті».