«Запропонуйте дитині разом спекти торт. Але спочатку добре розташуйте смартфон (обов’язково, щоб камера вас закривала) і починайте запис, потім візьміть сире яйце і розбийте його об голову дитини. Готово. Це новий рецепт завоювання популярності в TikTok», – попереджає Анна Віттенберг у тижневому журналі «MAGAZINE Dziennik Gazeta Prawna» у п’ятницю.
Підписуйтеся на Родину в телеграмі https://t.me/rodyna_cath
Автор вказує, що мода на челенджи в соціальних мережах починалися з невинних речей, таких як обливання себе відром холодної води або виконання кількох десятків віджимань. Однак тепер, зазначає журналістка, челенджи почали нагадувати змагання за премію Дарвіна — за найбездумніший спосіб завдання шкоди. «Одним із викликів було задушення до втрати свідомості. Інші – тримають у роті пінисті капсули для посудомийної машини».
Зараз тенденція пішла далі – учасники челенджів не тільки шкодять собі, але й дітям. “Просто подивіться, як діти реагують на розбиття яйця об голову”, — наголошує Віттенберг, перш ніж повідомити про те, як «яєчний виклик» виглядає на практиці.
«На одному відео мама заохочує свого малюка: «Давай, зробимо омлет разом», і коли вона раптом б’є свого сина яйцем, той завмирає від шоку. Хоча його мати регоче, він залишається кам’яним до кінця відео, наче не може повірити в те, що щойно сталося. Інша дитина – підліток-інвалід – відходить від кухонної стійки і ляпає долонею по чолу, ніби кажучи: «Невже ти». Дівчинка, приблизно двох років, розплакалася, а потім, розлючена, вимагає розбити яйце об голову її матері. Два яйця потрапляють на голову чотирирічної дитини. Дівчина дивиться на пустунів і тільки повторює: Це було не мило, це було не мило».
«Навіщо брати участь у таких челенджах?», – запитує автор. На її думку, «відповідь прозаїчна», а саме: челенджи змушують користувачів довше залишатися на контенті, розміщеному на платформі. «Оскільки це вигідно технологічним компаніям, тих, хто бере участь у таких конкурсах, показують широкому загалу за допомогою алгоритмів. Натомість вони отримують від мережі найголовніше – увагу. Коментарі та реакції інших інтернет-користувачів означають, що людина, яка публікує допис, має шанс забезпечити себе дофаміном, гормоном задоволення – механізмом, аналогічним стимуляторам. Звичайно, дофамін — це ще не все, адже соціальні мережі також дозволяють заробляти творцям, чий контент переглянуло багато глядачів. Тож вигода стає подвійною».