«Ми, богослови, не можемо приписувати сім’ї певні константи, коли бачимо зміни, які вона зазнає сьогодні», – сказав французький богослов о. Філіп Бордейн, новий ректор Папського Богословського інституту з вивчення шлюбу та сім’ї.
Коментар єпископа Радослава Змітровича. Як зрозуміти ці слова?
З тривогою і стійкою вірою. Чому з тривогою? Тому що вони можуть означати спробу відповідати менталітету цього світу. Ми не знаємо, що саме має на увазі директор інституту, але вираз, що нам потрібно змінити наше розуміння сім’ї, небезпечний. Інститут був заснований святим Іоанном Павлом II, якого ми можемо впевнено назвати Папою сім’ї. Інститут мав показати Боже розуміння шлюбу, сім’ї, людської сексуальності, кохання … Відійти від Одкровення у такому важливому вимірі людського існування, як сім’я та шлюб, було б зрадою Євангелія та практичною, екзистенційною єрессю. Християнство, яке несе правду про людське життя, завжди було своєрідною контркультурою, тому що нормально, коли людина, поранена первородним гріхом, створює культуру, також культуру у у шлюбі та сім’ї, поранену цим гріхом. Нас все більше оточує культура, поранена гріхом, тому пристосування християнського розуміння сімейного життя до цієї культури – це “обмін первородства на миску сочевиці”. Папа Франциск написав книгу під назвою «Не бійся своїх мрій». Кожна людина несе мрію-бажання жити в сім’ї та шлюбі, як це запропонував Спаситель. Не показати красу цієї християнської пропозиції – це “вбити” мрію, щоб стосунки в сім’ї були за образом і подобою відносин у Святій Трійці. Це завжди приносить з собою самотність і глибокий смуток.
Чому зі спокійною вірою? Бо Христос воскрес! Дивлячись на історію Церкви, ми легко можемо побачити постійну боротьбу в Церкві з невірністю, але Одкровення ніколи не було знищене, Дух Істини завжди перемагав.
Можна також додати, що такі слова є запрошенням жити вірою, показати, наскільки чудовою є пропозиція Христа Господа для сім’ї та шлюбу. Думка про те, що в Одкровенні потрібно щось змінити, виникає там, де людина втрачає світло віри. Тож сміливо живіть з Господом та у Його місії.
*******
Папський інститут Івана Павла ІІ з вивчення шлюбу та сім’ї, глибоко прив’язаний до традиційної католицької доктрини шлюбу, був створений саме для того, щоб відстоювати існування абсолютних моральних норм і перешкоджати вчинкам, які за своєю суттю є злими. За словами отця Смітса, коментатора для Lifesitenews слова нинішнього ректора свідчать про необхідність перегляду вищезазначеного припущення, і пов’язані з ним, передбачають можливість їх засудження та демонстрації того, що «вони не відповідають реальним потребам і покликанню людини».
Позиція Бордейна є для автора прикладом революції, здійсненої в папській установі. У 2016 році головою Інституту став архієпископ Вінченцо Палья. У липні 2019 року було презентовано нові статути Інституту, а професорсько-викладацький склад звільнений.
У 2021 році новим ректором закладу став о. Бордейн. Французький теолог-мораліст виступає за “приватне благословення” для гомосексуальних пар. “Наскільки Католицька Церква перебуває у процесі морального та пастирського розпізнавання гомосексуальних стосунків, можна було б сформулювати присягу, яку Церква могла б вкласти в літургійну молитву, місце, де Христос представляє свою присутність і рятівну силу своїй Церкві ” – написав він в есе, опублікованому в” Transversalités ” – журналі Католицького інституту в Парижі, ректором якого він був.
Бордейн виступив експертом на Другому Синоді з питань сім’ї, скликаному в 2015 році Папою Франциском. Він є співавтором книги з одним з найвпливовіших аргентинських наставників Хорхе Бергольо, отцем Хуаном Карлосом Сканноне “Remarriés Divorcés: ce qui change avec François” (“Розлучений і одружений повторно: що змінюється з Франциском”). Видання виступає на користь «розрізнення» та «супроводу складних ситуацій» розлучених та повторно одружених людей, включаючи можливість причастя.