З нагоди інаугурації Судового Року Святіший Отець прийняв очільників, суддів та працівників трибуналу Римської Роти, вказавши на силу Божої благодаті, яка зміцнює союз між чоловіком та жінкою та провадить до святості у подружжі.
Підписуйтеся на Родину в телеграмі https://t.me/rodyna_cath
26 січня 2023 року Папа Франциск прийняв на аудієнції очільників, суддів, адвокатів та працівників Римської Роти, що є одним із трьох найвищих трибуналів Апостольської Столиці, компетентним у подружній матерії. Зустріч відбулася з нагоди початку нового Судового Року. Святіший Отець поділився деякими думками про подружжя, відзначивши Божий дар любові, яка береже взаємну вірність.
Оберігати Боже таїнство подружжя
Папа Франциск зазначив, що Церква отримала від свого Господа місію проголошувати Добру новину, а також освітлювати та підтримувати те велике таїнство, яким є подружня та сімейна любов. «Цілу Церкву можна назвати великою сім’єю, і в дуже особливий спосіб через життя тих, хто творить домашню Церкву, вона приймає і передає світло Христа і Його Євангеліє в сімейному середовищі», – зауважив Святіший Отець. Він додав, що шлюб, згідно християнського Об’явлення, не є звичайною церемонією, формальністю чи абстрактним ідеалом, а конкретною реальністю союзу між чоловіком та жінкою, з якого народжується сім’я. Оскільки «сам Бог є творцем подружжя» (GS, 48), то крім вільної згоди на цей союз, лише Святий Дух має силу творити з чоловіка та жінки єдине існування. «Подружня вірність ґрунтується на божественній вірності, подружня плідність заснована на божественній плідності. Чоловік і жінка покликані прийняти цей дар і вільно відповідати взаємним даруванням себе», – наголосив Папа Франциск.
Нерозривність, яка базується на жертовній любові Бога
Папа зауважив, що нерозривність у подружжі часто сприймається як ідеал, оскільки переважає менталітет, згідно з яким шлюб триває до тих пір, поки є любов. «Але про яку любов йдеться? Тут теж часто не усвідомлюють справжньої подружньої любові, зведеної до сентиментального рівня або до простого егоїстичного задоволення. Натомість подружня любов невіддільна від самого шлюбу, в якому людська любов, крихка й обмежена, зустрічається з любов’ю Божою, завжди вірною й милосердною», – зауважив Святіший Отець. Він вказав на Христову заповідь любові: «Нову заповідь даю вам: щоб ви любили один одного! Як я був полюбив вас, так любіть і ви один одного!» (Йн 13,34), зазначивши, що вона може бути застосована і до подружньої любові, яка є даром від Бога. «Ця заповідь може бути виконана, бо саме Він підтримує подружжя Своєю благодаттю: Як Я був полюбив вас, так любіть і ви один одного. Йдеться про дар, довірений їхній свободі з її обмеженнями та падіннями, в якому любов між чоловіком і дружиною постійно потребує очищення та зрілості, взаєморозуміння та прощення. На цьому останньому хочу наголосити: приховані кризи вирішуються не приховуванням, а взаємним прощенням», – сказав Папа.
Присутність Бога – дар для уз любові
Святіший Отець закликав не ідеалізувати життя у шлюбі, думаючи, що він існує лише там, де немає проблем. «Божий задум, покладений у наші руки, завжди реалізується недосконало, але попри це, присутність Господа перебуває в реальній і конкретній сім’ї, з усіма її стражданнями, боротьбою, радощами та щоденними рішеннями. Коли ти живеш в сім’ї, важко прикидатися і брехати, ми не можемо вдягти маску. Якщо любов оживляє цю автентичність, то там панує Господь зі Своєю радістю та миром», – зауважив Папа Франциск, посилаючись на своє Апостольське повчання Amoris laetitia. У цьому сенсі він закликав заново відкрити постійну реальність шлюбу як уз, долаючи підозру значення уз як тягаря на противагу автентичності та свободі любові. «Якщо натомість узи розуміти саме як зв’язок любові, тоді вони розкриваються як ядро подружжя, як божественний дар, який є джерелом справжньої свободи і який оберігає подружнє життя», – сказав Святіший Отець, додаючи, що подружнє душпастирство має перш за все бути душпастирством зв’язку, допомагаючи долати важкі моменти союзу між чоловіком та жінкою.
Подружня святість у світлі Божої благодаті
Папа Франциск вказав також на елемент святості у подружжі. «У християнській ікономії спасіння подружжя є перш за все головною дорогою до святості самих подругів, святості, якою живуть у повсякденному житті: це істотний аспект Євангелія сім’ї. Показовим є той факт, що сьогодні Церква пропонує деякі подружні пари як приклади святості; і я також думаю про незліченну кількість подружь, які освячують себе і розбудовують Церкву тією святістю, яку я назвав “по сусідству” (пор. Gaudete et exsultate, 4-6)», – зазначив Святіший Отець. На дорозі до святості у сім’ї не бракує і подружніх криз, відповідаючи на які Церква, у своїй душпастирській турботі, повинна життєдайно передавати Євангеліє сім’ї. «У цьому сенсі фундаментальним ресурсом для подолання криз є відновлення усвідомлення дару, отриманого в Святому Таїнстві подружжя, безповоротного дару, джерела благодаті, на яке ми завжди можемо розраховувати. У складності конкретних ситуацій, які іноді вимагають співпраці гуманітарних наук, це пролите на подружжя світло є важливою частиною процесу примирення. Таким чином, крихкість, яка завжди залишається і також супроводжує подружнє життя, не призведе до розриву, завдяки силі Святого Духа», – наголосив Папа Франциск.
Сторінка Римсько-Католицької Церкви в Україні