Два сканування мозку 3-річних дітей. Ліворуч ми бачимо мозок дитини, що розвивається нормально, а праворуч – мозок дитини з румунського дитячого будинку. Ця занедбана дитина опинилась там відразу після народження і пережила сильну емоційну та сенсорну депривацію. Напевно, її рідко торкалися чи обіймали. Якщо ви коли-небудь читали документи про румунські дитячі будинки, то, напевно, помічали, як багато там дітей з проблемами емоційного та інтелектуального розвитку.
На другому фото ми бачимо сканування мозку, лише з активними та неактивними областями. Знову здоровий мозок видно зліва, а пошкоджений, тому що занедбаний – праворуч. Червоним виділені найактивніші ділянки, чорним – найменш активні області. Після нашого народження тільки так звані “примітивні” структури, такі як стовбур мозку, повністю функціонують. Решта повинна розвиватися. Досвід та турботливе ставлення до дитини впливають на активність та розвиток інших долей головного мозку, наприклад, скроневих, позначених кружечками. Тому у здорової, коханої дитини вони активні і мають інтенсивні кольори, а у занедбаної – вони знаходяться в пригніченому стані. Це матиме емоційні та когнітивні наслідки в майбутньому.
Марго Сандерленд дуже яскраво описала це у книзі Мудрі батьки. Пояснюючи структуру нервового центру дитини, вона вказує на три частини:
– раціональний мозок (це лобові долі), наймолодший з точки зору еволюційного розвитку і охоплює аж 85% від загальної маси мозку;
– мозок ссавців (це лімбічна система), має однакову будову як у людини, так і в інших ссавців;
– мозок рептилій, який найменше змінився в процесі еволюції.
Раціональний мозок – найвище еволюційне досягнення людини – відповідає за нашу уяву, творчість та міркування. Це дозволяє відображати, вирішувати проблеми та створювати власну ідентичність.
Мозок ссавців – відповідає за емоції, особливо інтенсивні, такі як страх, гнів і тугу, які повинні контролюватися раціональним мозком. Завдяки йому ми також можемо встановити соціальні зв’язки.
Третя частина – мозок рептилій – це наші інстинкти, такі як воля до виживання. Він контролює основні функції організму – дихання, травну систему, кровообіг і т. д. Він формується першим.
Знаючи цей поділ мозку, простіше зрозуміти, який вплив на його розвиток у перші три роки життя має виховання дитини. Якщо дитина піддається занадто сильному стресу і організм готується так, ніби він все ще захищається від шкідливих подразників, то мозок рептилій буде надмірно активований. Отже, це спричинить труднощі у вираженні позитивних емоцій та розвитку раціонального мозку.
Ось чому діти, які були позбавлені любові та турботи в дитинстві, мають значний дефіцит білої речовини, яка будує важливі ділянки мозку.
У досліджуваних кількарічних дітей найбільші проблеми спостерігаються в ділянках мозку, відповідальних за переживання емоцій, концентрацію, запам’ятовування, аналітичне мислення та чуттєве сприйняття. Дослідження також показали, що у дітей, які були залишені у дитячих будинках у віці 2 років, біла речовина розвинена аналогічно, як і у їхніх однолітків, які виховувались у родинах із народження. Це означає, що до певного моменту описані проблеми розвитку можуть бути попереджені. Дитина, яку досить рано забирають із сиротинця, яка іде в прийомну сім’ю, має шанс на правильний розвиток та щасливе дитинство.
Що потрібно мозку дитини для інтенсивного розвитку:
– батьківська любов, що проявляється теплим дотиком, обіймом, чуйним мовленням, співом, поглядом. Чим більше, тим краще. Дитина поглинає ці позитивні емоції, як губка,
– почуття безпеки, коли ми задовольняємо основні потреби і коли відповідно реагуємо на емоції малюка. Ми обіймаємо, коли йому стає страшно, ми поруч, коли він сигналізує, що йому потрібна ця близькість,
– дисципліна, яка розуміється як керівництво щодо того, що дозволено, а що не дозволяється. Що добре, а що ні. Слово люблячих, але твердих батьків, які є його путівниками,
– весела стимуляція та багато нових стимулів. Час, проведений різноманітно, що дозволяє дитині досліджувати простір, надзвичайно стимулює вищі мозкові центри,
– медичний контроль, який на всіх етапах розвитку виключатиме фактори, які можуть негативно впливати на інтелектуальний, емоційний чи соціальний розвиток дитини.
Також пам’ятайте, що перші кілька років життя мозок вашої дитини схожий на губку і поглинає всі подразники, але перш за все емоції. Тому поведінка в цей час важливіша за слова.
Джерела
Child Maltreatment: A Neurodevelopmental Perspective on the Role of Trauma and Neglect in Psychopathology; Bruce D. Perry, M.D., Ph.D; Child and Adolescent Psychopathology, 2008, pp.93‐129
Local brain functional activity following early deprivation: a study of postinstitutionalized Romanian orphans. Chugani HT1, Behen ME, Muzik O, Juhász C, Nagy F, Chugani DC.; Neuroimage. 2001 Dec;14(6):1290-301.