В Україні триває повномасштабна війна. Повітряні тривоги щодня лунають по всій країні. Часто потенційна небезпека та вибухи сильно лякають дітей. Тому питання, як заспокоїти малечу під час тривоги, на жаль, досі залишається актуальним.
Підписуйтеся на Родину в телеграмі https://t.me/rodyna_cath
Так, мама 10-річної дівчинки з Ірпеня поставила питання у групі для батьків “МАММАS” у Фейсбук. Жінка попросила поради в інших матусь.
“Від початку травня донька боїться ложитись спати, вночі приходить і трясеться в істериці, коли тривога. Дуже злякалася, коли чула як ракети над будинком літають та їх збиття. Вдень наче весела та нормальний настрій, а ввечері і плаче, і відмовляється йти в ліжко. А вона ж вже не немовлятко, 10 років”, – написала Анна Клименко.
ТСН.ua звернувся за порадою до фахівців громадської організації “Центр психологічної допомоги “Конфіденс”. Психологиня, корекційна педагогиня та лікарка-педіатриня пояснили, як заспокоїти дитину, які слова та ігри підібрати, а також чи можна давати заспокійливі препарати.
Розібратися із станом батьків
Член Української спілки психотерапевтів, корекційна педагогиня Анастасія Швець наголосила, що перш ніж заспокоювати дитину, варто звіритися з власним станом.
“Батьки самі мають бути спокійними – від рівня вашого спокою залежить, наскільки дитина може заспокоїтися. Спочатку варто сказати: “Я бачу, що тобі страшно, я розумію це. Чи можу я тебе обійняти зараз?” – порадила Анастасія Швець.
Підбирати слова
За її словами, якщо ситуація небезпечна, варто сказати наступні слова дитині: “Зараз лунає повітряна тривога і чути вибухи ракет, це дуже страшно. Але я поруч і ми разом впораємося з цим”.
Боятися – це нормально, підкреслила педагогиня. Для заспокоєння можна використати такі прості речі, які не потребують додаткових засобів: обійняти дитину й гойдатися разом так, ніби заколисуємо, при цьому можна співати колискову чи щось мугикати, говорити про те, як ви любите дитину, що разом ви впораєтеся, все буде добре.
Зосередитися на диханні, малювати та читати
Можна зосередити дитину на диханні такими фразами: “Дихай разом зі мною”, “Дихаймо разом”, “Поспіваймо разом”. Добре, якщо це буде колискова чи улюблена пісня дитини, додала Анастасія Швець.
“Також у роботі зі страхом, коли не кризовий стан, дуже добре працює малюнок та казка. Можна запропонувати дитині намалювати свій страх і щось із ним зробити. Але в гострому стані це не буде дієвим. Тому ми можемо написати казку про свій страх, де головний герой долає страх, має щось для захисту від цього страху. Добре, коли головний герой буде мати магічні здібності чи суперсили, щоб подолати страх”, – розповіла педагогиня.
Спати поруч із дитиною
За її словами, залежно від ситуації, інколи варто дозволити дитині полежати або поспати поруч – якщо рівень страху дуже високий, і в тілі є тремор, наприклад, бо це може бути ознакою панічної атаки. Крім того, можна посидіти біля дитини на ліжку, погладжувати по голові, по плечах, прочитати улюблену казку, якщо така є.
Заспокійливі препарати
“Без лікарського призначення не рекомендовано давати дитині будь-які медичні препарати, зокрема й заспокійливі. Якщо батьки тривалий час спостерігають високий рівень страху, це повторюється, то варто звернутися до сімейного лікаря або ж до дитячого психіатра – це ті лікарі, які можуть оглянути дитину та призначити відповідні ліки, якщо вони потрібні”, – застерегла Анастасія Швець.
Дотримуватись розпорядку дня
Лікарка-педіатриня Тетяна Кравець розповіла, що варто дотримуватися розпорядку дня. Якщо повітряна тривога порушує звичний режим дитини, вона радить намагатися підтримувати хоч якийсь графік.
“Дотримуйтеся звичайного часу прийому їжі, підготовки до сну або інших звичних занять, щоб забезпечити відчуття стабільності”, – пояснила лікарка.
Гуляти на свіжому повітрі
Регулярні фізичні вправи можуть бути корисними для подолання тривоги, додала Тетяна Кравець. Заняття такими видами діяльності, як ходьба на свіжому повітрі, йога для дітей або будь-які інші вправи, які подобаються дитині, можуть допомогти зменшити стрес і сприяти відчуттю благополуччя.
Слідкувати за питтям води та харчуванням
Педіатриня зазначила, що впродовж дня треба слідкувати за тим щоб дитина достатньо випивала чистої негазованої води. Також необхідно обмежити ігри на телефоні та інших гаджетах до 1,5-2 годин на добу впродовж усього дня.
“До раціону дитини повинні входити всі поживні речовини, щоб був баланс між білками, жирами, вуглеводами, мікро- та макроелементами. Якщо не вдається збалансувати, то можна приймати вітаміни. По допомогу з правильного харчування чи призначення вітамінів краще звернутися до лікаря”, – розповіла Тетяна Кравець.
Як допомогти дитині заснути
Щоб дитина краще засинала в період, коли не має повітряних тривог, можна перед сном прийняти теплий, комфортно гарячий душ або ванну, додала лікарка. За 2-3 години до сну грати з дитиною тільки в спокійні ігри. Вона застерегла: якщо у дитини зростає рівень тривоги, то обов’язково потрібно звернутися до лікаря та пройти обстеження.
Як повернути відчуття безпеки дитині: 10 кроків
Психологиня, арттерапевтка Ірина Плющева розповіла про 10 кроків, які допоможуть повернути відчуття безпеки дитині. Цю вправу варто проробити з дитиною у відносно спокійний час, коли немає повітряної тривоги.
Крок 1. Коли ваша дитина радісно або зацікавлено щось робить, попросіть її зовсім ненадовго перервати діяльність та пригадати великого африканського синього слона. Не просто слона, а слониху, яка зараз жує листя зі свого улюбленого дерева та відганяє набридливих мух.
Крок 2. Скажіть дитині, що зараз станеться велика загрозлива несподіванка для слонихи, і вона буде змушена покинути свою важливу справу. Ця несподіванка буде настільки сильна та неприємна, що слониха захоче зробити щось зовсім незвичне для неї.
Крок 3. Запропонуйте дитині уявити себе слоном, не просто слоном, а тією самою слонихою, запевніть дитину, що ви теж будете уявляти себе тією слонихою.
Крок 4. Отже, ви з дитиною два велетенських африканських блакитних слони, не просто слони, а дві слонихи, які жують найсмачніше листя на всій африканській околиці. Ви почуваєтеся щасливо, лише надокучливі мухи час від часу змушують ваші хвости рухатися активніше, що ви й робите.
Крок 5. У ваш спокій втручається загрозлива несподіванка (Що це? Тут ви вже, з довірою до своєї фантазії, вигадуєте цю “неприємну лякаючу подію” та проговорюєте її).
Крок 6. Ви перестаєте набивати животи листям та робите щось дуже незвичне для себе. Тут є всього п’ять варіантів:
- щодуху тікаєте, та так, що земля трясеться;
- Завмираєте, наче статуї з гіпсу, і робите вигляд, що вас тут немає;
- Починаєте бити повітря, наче перед вами груша;
- Піднімаєте крик на всю Африку, верещите до червоного горла;
- Заплющуєте очі, тремтите, мов щойно з морозилки, та хапаєте хоботом повітря.
Крок 7. Програйте всі ці варіанти, та оберіть той, який найбільше сподобається.
Крок 8. Скажіть дитині, що слониха перестала ходити до свого улюбленого дерева, адже боїться знову опинитися безпорадною та незахищеною в “лапах страшної несподіванки”, що є цілком нормально та природньо. Слониха таким чином намагається контролювати свій страх та саму ситуацію, яка викликає цей страх. Та чи дієвий цей контроль? Хороше питання, яке варто дослідити вам із дитиною.
Крок 9. Трансформуйте історію слонихи до ваших реалій та порівняйте страх дитини зі страхом синього слона. Покажіть дитині, що її реакція на сирену (плач, небажання спати) є цілком нормальною та очевидною. Саме завдяки цій реакції дитина проявляє свою незгоду з тим, що лякає її. А ще дитина намагається взяти під контроль бодай щось, наприклад, сон, адже відмова від сну – це свідомий контроль. А як нам добре відомо, контроль повертає відчуття безпеки.
Крок 10. Повернення відчуття безпеки:
- нагадайте дитині, що ви завжди поруч, не важливо, граєте ви в синього слона чи снідаєте разом, чи коли лунає сирена – ви тут;
- Наголосіть на тому, що є речі, на які ви та ваша дитина не можуть вплинути, наприклад: відбій сирени, напрямок ракет. Але є, безперечно, й те, що можна контролювати. Перерахуйте все те, що ваша дитина може контролювати (залежно від віку, всі її навички, самостійність у побуті, вподобання, інтереси тощо);
- Зверніть увагу на те, що саме дитина може контролювати, коли чує сирену, а за що відповідаєте ви;
- Згадайте слона та його п’ять реакцій – це саме та поведінка, яка найчастіше виникає, коли нам страшно. Ми можемо захищатися, можемо тікати, ховатися, можемо завмирати, можемо кричати, плакати;
- Проговоріть з дитиною саме її реакцію на сирену та вибухи;
- Обов’язково зауважте, що навіть велетенські слони можуть боятися;
- Винайдіть разом із дитиною протидію страху – це й буде те, що ви можете разом контролювати під час сирен.
Приклади того, як ми можемо контролювати свій стан під час сирен:
- переміститися в безпечне місце;
- Обійняти одне одного зі спільної згоди та повернути своєму тілу відчуття опори;
- Обійняти улюблену іграшку, накритися теплою ковдрою;
- Пограти в гру: “Це точно я: мене звати…, мені … років, моїх батьків звати… дата за календарем… сьогодні на сніданок було…”;
- Випити теплий чай, з’їсти улюблене печиво;
- Сказати кодове слово (слово-підтримка);
- Пограти в улюблені ігри, переглянути улюблений мультик.
Джерело: ТСН